Fartøysjefen og lege Øystein Karlsen ved 330-skvadronen på Ørland hovedflystasjon er klar på at alt var bra med mannskapet etter at de ble reddet fra skipet, og at de ikke virket spesielt preget etter redningsaksjonen.

-De var rolige, bekrefter begge to.

40 knop og høye bølger

Morten Holm forteller at det var kast opp i 40 knop og en bølgehøyde på sju - åtte meter da redningsarbeidet ble gjennomført.

-Vi sendte ned en redningsmann til dekket på båten, og brukte en styreline til å få opp to av mannskapet først. De to andre ble igjen for å sikre skipet. Vår mann ble også igjen på dekket i tilfelle at ankerfestet på skipet slet seg. Da ville det blitt behov for å få de andre opp så raskt som mulig. I mellomtiden, i cirka en time, sirklet vi rundt for å være på stedet i tilfelle det ble et behov for dette. Men vi begynte å gå tom for fuel og da besluttet vi sammen med redningsaskøyta at vi skulle fire opp de to andre.

Drillet på dette

-Det er viktig for redningsmannskapet at de blir firet ned på dekket til til riktig tid nå det er så høye bølger som det var. Det er et håndverk når en står i døra og passer linen, og gir korrigeringer til både redningsmannen og meg. sier han. Hvis timingen blir feil kan redningsmannen risikere å bli slått hardt ned på dekket.

-Men dette er vi drillet på. Vi trener ofte på dette. Vi var senest mandag ut på nattestid, hvor vi utenfor Frøya øvde på dette sammen med en båt som var på vei ut til Njord-feltet, påpeker Holm, som har vært på Ørlandet i fem år. Før dette var fløy han blant annet Orion og var instruktør på flyskolen.

Meningsfylt

Holm føler at det å jobbe på Sea King-helikopterene er den beste jobben i Forsvaret.

- Det er meningsfylt å være med på å redde liv, og vi får daglig positive tilbakemeldinger på det vi gjør. Både fra pasienter, pårørende og media.

Om tirsdagens Brennpunkt-dokumentar på NRK1 som fikk fram det kritiske med at myndighetene har brukt 18 år på å ta stilling til utskiftning av den gamle helikopter-parken, forsikrer Holm, i frykt for at programmet skremte folk, om at maskinene fremdeles er trygge.

-Alt er trygt for pasientene som flyr med oss. Men det brukes utrolig mye ressurser på reparering for å holde dem i stand, sier han.

LEGE ØYSTEIN KARLSEN og fartøysjef Morten Holm er glad for at det gikk bra med mannskapet.