Hvis ikke saken løser seg, kan du nå henvende deg til en egen klagenemnd.

Egen klagenemnd

- Du kan nå gå til en egen klagenemnd for busspassasjerer, hvis du og busselskapet ikke blir enige. Vi har jobbet med å få til ei nemnd for busspassasjerer, og vi er glade for at målet er oppnådd, og at forbrukerne er bedre sikret, sier regiondirektør Roger Helde ved Forbrukerrådet i Midt-Norge i ei utsendt pressemelding.

Denne nemnda er underlagt den allerede eksisterende Transportklagenemnda. Den kan fra før ta saker som gjelder tog og fly.

Rett til å få dekket ekstrautgifter

Hvis bussen blir forsinket i over tjue minutter, og du ikke får alternativ transport, kan du ha rett på å få dekket ekstrautgiftene til transport med drosje eller egen bil, opplyses det om i den utsendte meldinga.

Det legges til at om du har betalt for egen transport, så spar på regningene. Du har en måned på deg til å kreve utgiftene dekket. Fyll ut et reisegarantiskjema som du finner på busselskapets nettsider, eller skriv en e-post. Legg ved kopi av kvittering for utleggene.

- Kommer du ingen vei, så ta kontakt med Transportklagenemnda. De kan komme med et rådgivende vedtak, avslutter Roger Helde.