Både kaiene på Flakk og Rørvik-siden skal oppgraderes. Arbeidet tar til rundt den 15. september.

Den 13. september avholder Statens Vegvesen et informasjonsmøte på Prestegårdsfjøset i Stadsbygda.

- Vi ber folk som har spørsmål om å dukke opp på møtet. Der kan de stille spørsmålene direkte til oss, påpeker prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens Vegvesen.

Nye ferjer

De nye ferjekaiene må være klare til bruk senest ved utgangen av 2018. Fra 1. januar 2019 tar FosenNamsos sjø over sambandet og setter to splitter nye batteriferjer i drift. I tillegg settes gamle MF Trondheim, som ble levert i 1992, inn som tredjeferje i sambandet. De to nye batteriferjene har fått navnene MF Munken og MF Lagatun.

De har hver for seg en kapasitet på 399 passasjerer, 130 personbilenheter og 10 vogntog. Salongen på de nye ferjene er plassert over bildekket og har 360 graders utsikt. Det vil også være lekerom for de aller minste samt kafeteria og automater.

Lades ved kai

Det nye kaianlegget sett i retning vestover. Foto: Statens Vegvesen

De to nye batteriferjene er i realiteten hybrid-ferjer. Konseptet heter plug-in hybrid. Ferjene har dieselgeneratorer for produksjon av strøm og batterisystem for mottak av strøm fra land. Planen er at ferjene skal gå så mye elektrisk som mulig. Dersom værforhold eller annet gjør dette umulig, har ferja mulighet til å gå på vanlig diesel med vanlig motorkraft. Den nye typen ferjer krever ny infrastruktur på land. Ferjene skal nemlig lade når de ligger til kai.

- All strøm ferja trenger til overfarten, skal den få ved å bli ladet i løpet av fire-fem minutter når den ligger til kai, har prosjektleder Johnsen i Statens Vegvesen tidligere forklart til Fosna-Folket.

Foto: Statens Vegvesen

Starter med mudring

Det første som skjer fra byggestart 15. september, er at entreprenørene begynner å rigge seg til både på Flakk- og Rørvik-siden. Alta-firmaet HAK skal bygge de nye kaiene, mens Fosen-firmaet Johs. J. Syltern er med som grunnentreprenør. Kontrakten har en verdi på 118 millioner kroner.

- Etter at de har rigget seg til, vil vi starte arbeidet med mudring i sjøen ved det nye kaianlegget på Rørvik-siden. På middelvannsstand skal det være ti meter fra vannflata og ned til bunnen, så det er en del løsmasser som må fjernes, forklarer byggeleder Johnsen.

River sanitærbygget

Det gamle sanitærbygget på Rørvik-siden vil også bli revet i en tidlig fase i høst.

- Vi river det tidlig for å få til flere parkeringsplasser der i byggeperioden, forklarer Johnsen.

For alt i alt vil det bli betydelig færre parkeringsplasser på ferjekaia i Rørvika mens byggearbeidet pågår. En av årsakene, er at det vil pågå både sprengnings- og byggearbeid ved dagens parkering inne ved berget.

- Når vil man begynne å se konturene av den nye ferjepiren som stikker ut i fjorden?

- Per nå har vi tenkt å starte opp pælearbeidet i desember, men det kan bli tidligere også. Da kan man jo se pælene ute i fjorden, men selve betongstøpingen vil starte neste år, forklarer Johnsen.

Foto: Statens Vegvesen

Færre ferjeavganger

Som Fosna-Folket tidligere har skrevet, vil arbeidet med ferjekaiene føre til innstilte avganger. I høst vil det skje i perioden 25. september – 13. oktober. Statens Vegvesen gikk i sommer ut med følgende informasjon:

«I forbindelse med utdyping ved Flakk fergekaianlegg, innstilles avgangene fra Flakk klokken 20.45 og 01.00 mandag t.o.m. torsdag, 17.00 og 01.00 på lørdag samt 21.00 og 01.00 på søndag. Fra Rørvik innstilles avgangene kl. 21.30 og 01.30 mandag til og med torsdag, 17.30 og 01.30 lørdag samt 21.30 og 01.30 søndag».

Det betyr at siste avgang fra Flakk blir klokken 00.00 og fra Rørvik klokken 23.00 mandag til torsdag samt lørdag og søndag.