Like ved Garrabrekkbrua, som er ti kilometer sør for Åfjord sentrum, har det blitt tatt ut stein som blir benyttet i forbindelse med byggingen av den nye Mælan bru og tilhørende veier i Åfjord.

«Steinuttaket her gjør også at den krappe svingen inn på Garrabrekkbrua sørfra kan fjernes, samt at sikten gjennom kurven blir oppgradert til dagens krav. Samtidig får vi sikret steinura og redusert risikoen for utrasing», opplyser Statens vegvesen.

– Arbeidet med steinuttaket har gått veldig bra. Vi har klart oss med færre og kortere stenginger av vegen enn vi hadde regna med, sier byggeleder Olaf Rovik i Statens vegvesen, i en uttalelse.

573 kubikkmeter betong

Som Fosna-Folket omtalte før helga, er Mælan bru ferdig støpt. Arbeidet startet klokka 17.00 torsdag og siste last var utstøpt klokka 10.30 fredag.

– I løpet av ei lang økt fikk vi på plass 573 kubikkmeter betong. Fire betongbiler gikk i skytteltrafikk mellom brua og Stjern Betong sitt blandeverk på Monstad. To betongpumper var i sving for å pumpe betongen ut på brua. NRG (Norwegian Rock Group, journ. anm.) har hatt to timannslag gående på skift for utstøping og avretting av brudekket. Støpejobben har gått helt etter planen. Til og med værprognosene har slått til, opplyste byggelederen i en uttalelse.

– Nå er planen å flytte trafikken over på den nye brua i løpet av første halvdel av april. Endelig trafikkomlegging bestemmes av herdeutviklingen i betongen. Når trafikken er lagt om, går vi straks i gang med å demontere den midlertidige brua og fjerne fundamentene i elva, forteller Rovik.

Laksefiske

«Trafikken vil en periode gå på den nybygde gang- og sykkelvegen, mens hovedvegen senkes for å passe med den nye brua. I en periode etter trafikkomleggingen vil det bli ett kjørefelt på nybrua frem til fortau og permanent rekkverk er montert og asfaltering av brua er utført», skriver Vegvesenet.

– Vi tar sikte på at alt arbeid som berører elva skal være ferdig til 15. mai for ikke å forstyrre laksefisket, sier Rovik.