- Det er et forholdsvis stort problem, sier Arild Hoff, rederisjef i Fosen NamsosSjø.
- Når det skjer får det konsekvenser for mange passasjer, og det får økonomiske konsekvenser, spesielt på båter med propelldrift. Det utgjør også en sikkerhetsrisiko.
Tau fra oppdrettsanlegg
Propellene blir som oftest deformert, og må byttes.
- Vannjetene blir sjeldnere skadet, og det er en av grunnene til at vi har vannjet.
Følg Fosna-Folket på Facebook, Instagram og Twitter.
Flere ganger årlig havner tømmerstokker, slanger, og tau fra oppdrettsanlegg inn i hurtigbåtenes fremdriftssystem.
- Det er ikke sikkert man kan gjøre noe med alt, men det burde vært pålagt med merking på fortøyninger fra oppdrettsanlegg og fôringsslanger. Det er ikke krav om det i dag, sier Hoff.
- Havnemyndigheter har også et særskilt ansvar for å holde havnene fri for fremmedlegemer.
Har funnet sau i propellen
Han sier mannskapet ombord på hurtigbåtene har rutiner for å forsøke å få fremmedlegemer ut av fremdriftssystemet, men at det er langt fra alltid at man klarer det, og at man da må bestille dykkere.
- Enkelte ganger må båten opp av vannet.
Brigadeleder i Trøndelag brann- og redningstjeneste, Roald Øye, er blant dem som av og til må trå til når båteiere har fått noe uønsket inn i propellen.
- Det hender vi har inspeksjoner på propellanlegg, og vi har tatt ut både tauverk og plastikk, til og med en sau, forteller Øye.
Les flere av Fosna-Folkets Søppelhavet-saker:
Så lang tid tar det før søppelet brytes ned
Tonnevis med søppel langs Fosens kyst