Sør-Trøndelag tingrett behandlet saken 27. januar hvor AtB (administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag) fikk en midlertidig forføyning mot å inngå kontrakt med rederiet Norled. Selskapet ble i fjor høst tildelt konsesjon for en tiårsperiode på strekningen Brekstad - Valset. Ørlandsrederiet Fosenlinjen klaget på avgjørelsen, og fikk medhold av tingretten. Fosna-Folket skrev om saken 30. januar.

I vurderingen av anbudene er det tre hovedkriterier som ligger til grunn. Dette er pris som er vektlagt med 50 prosent, samt kvalitet og miljø som hver er vektlagt med 25 prosent. I vurderingen brukes det videre en poengskala fra 1 til 10 (best). Norled oppnådde 9.39 poeng, Fosen-Linjen 9,06 poeng og Boreal 5,73.

Fosen-Linjen planlegger å sette inn to splitter nye ferger i sambandet, begge med en kapasitet på 50 Pbe, mens Norled skal bruke materiell som i sum er eldre. Dette dreier seg om en ny ferge med en kapasitet på 50 Pbe og åtte år gamle MS Ytterøyningen med 35 Pbe.  Samtidig har Fosen-Linjen lagt inn et tilbud som er seks millioner kroner rimeligere enn Norled. Dette betyr at Norled-sambandet i løpet av en tiårsperiode vil koste 60 millioner kroner mer å drifte enn tilbudet til Fosen-Linjen.

FOSENLINJEN vil sette inn to ferger som dette hvis de får konsesjonen.