Med denne ideen vil hun utfordre ordførerne i alle aktuelle kommuner, NSB og samferdselsministeren til å vise hva de er god for innen skaping av nye arbeidsplasser, effektiv utredning-, med distrikts-, miljø-, energi- og samferdselpolitikk på sitt beste.

Dette skriver hun i en henvendelse til Fosna-Folket:

Som et alternativ i traseen til Kystveien, lanserer jeg ideen om togbane på Fosen - FosenBanen.

MAGLEV–togsystemet er tysk ingeniørkunst på sitt beste, med tysk kvalitet. MAGLEV har ingen bevegelige deler (hjul o.l ), dette er ingen tradisjonell jernbane.

MAGLEV bruker magnetisme for fremdrift. MAGLEV er et miljøvennlig togsystem (magnetisk svevetog) med hastigheter på ca 500 km/t.

Et slikt moderne tospors togsystem på Fosen; FosenBanen vil gi mange arbeidsplasser; direkte og indirekte, er distrikts-, miljø-, energi- og samferdselpolitikk (person og yrkestransport) på sitt beste.

FosenBanen vil kunne knytte sammen Fosen-kommunene (Osen, Roan, Åfjord, Rissa, Bjugn, Ørland med flere) med Namsos, Steinkjer og Trondheim på en ypperlig måte. Midlertidig baneferge over Trondheimsfjorden til tunell er en realitet. FosenBanen vil også knytte Fosen-regionen nærmere Europa.

De som skal arbeide med en slik ide, må være valgt av folket i hver kommune, ved lokalvalg og ikke selvoppnevnte. Jeg utforder ordførerne i de nevnte kommuner, Norges StatsBaner (NSB) og samferdselsministeren til å vise hva de er gode for innen skaping av nye arbeidsplasser, effektiv utredning-, distrikts-, miljø-, energi- og samferdselpolitikk på sitt beste.

Det er ikke noe problem å lage dette. FosenBanen er både realistisk-, økonomisk-, utredningsmessig- og teknisk rett fram, det står bare på viljen.

Gurine Selnes

Her får du et innblikk i togsystemet Maglev:

Foto: Maglev