Oberstløytnant Rune Støtvig, som er sjef for det norske bidraget til FN-operasjonen i det krigsherjede afrikanske landet, sier til Fosna-Folket at den norske styrken nå er klar for å utføre transportoppdrag fra basen ved Senou flyplass i Bamako, sør i landet.

– Terror

Det er kun de siste papirene fra FN i New York som mangler før det norske transportflyet av typen C-130J Hercules er på vingene.

- Hva utgjør den største trusselen for dere i Mali?

- Det er en generell trussel ved at det er en kompleks og uoversiktlig konflikt, men det er terrorgrupperinger som utgjør den største trusselen for oss ved at de er uforutsigbare, sier Støtvig.

Ørlendinger med ansvar for sikkerheten

I alt utgjør det norske bidraget som nå er i Mali rundt 70 personer. I underkant av 30 er fra Ørland, og om lag like mange fra Gardermoen, opplyser oberstløytnant Støtvig. De øvrige kommer fra ulike avdelinger i Norge.

Sett denne? Se en nordmann fly F-35 for første gang

Soldatene fra Ørland har ansvaret for sikkerheten under oppdraget. I leiren, som ligger i det som er regnet som en rolig del av landet, sørger de for vaktholdet i leiren. Det norske Hercules-flyet har oppstillingsplass et stykke unna leiren for de norske soldatene, slik at ørlendingene i tillegg har døgnkontinuerlig vakthold ved selve flyet.

Erfarne soldater

Når flyet er ute på oppdrag, som i hovedsak vil gå nordøstover i landet, så vil to til seks soldater fra Ørland være med og sørge for sikring av flyet når det står på bakken for lossing og/eller lasting.

Rune Støtvig beskriver soldatene fra Ørland som dyktige og rutinerte i forhold til oppgavene de skal løse i Mali.

- De er de beste vi kan få til å passe på oss, mange har også erfaring fra tilsvarende oppdrag i Afghanistan i 2012-2013, sier Støtvig.

Ti måneder

Han roser også jobben som mannskap fra Ørland har utført med å bygge opp teltleiren for de norske soldatene i basen.

- Hva slags type last er det dere skal frakte med Hercules-flyet?

- Vi har få begrensninger. Man kan frakte nesten alt mulig med en Hercules, fra biler og drivstoff til varer, avslutter oberstløytnant Rune Støtvig.

Det norske bidraget skal etter planen være i Mali i ti måneder som del av FN-operasjonen MINUSMA (Multidimensional integrated stabilization mission in Mali).

Det norske Hercules-flyet «Frigg» i Mali. Foto: Sigurd Tonning-Olsen, Forsvaret
Oberstløytnant Frank Knutsen fra Ørland har ledet oppbyggingen av infrastruktur for det norske bidraget som reiser til Mali i løpet av måneden. Foto: Theatre Enabling Force/Forsvaret