- Fergeleie er nåtid. Så kommer fremtiden. Det er å komme over fjorden uten ferge, sier Roy Hoøen (Sp).

Ørlands kommunestyre og formannskap behandlet i sine siste møter i september hvordan de skal gå videre med prosjektet med tunnel under Stjørn- og Trondheimsfjorden, fra Selva i Agdenes via Hasselvika og Fevåg i Rissa, og over til Ørland.

Trøndelagstunnelen

For første gang har fjordkryssingsprosjektet, ledet av Orkdalsregionen, fått et navn. Man har valgt det beskjedne navnet Trøndelagstunnelen som arbeidstittel.

- Trøndelagstunnelen er arbeidstittelen for tunnelprosjektet under fjorden. Det er en særdeles viktig sak for hele Trøndelagskysten, sier ordfører Tom Myrvold (H) til kommunestyret.

Orkdalsregionen har fått i oppgave fra Agdenes, Orkdal og Ørland kommuner om å jobbe med tunnelprosjektet. I september ble en ny rapport om konsekvensene av tunnelprosjektet offentliggjort. Rapporten konkluderer med å anbefale at man går videre med en fullstendig samfunnsøkonomisk analyse ettersom det ser ut til å være store gevinster å hente ved å gjennomføre prosjektet.

Ørland har nå vedtatt å bidra med 85 000 kroner til å gjennomføre en slik samfunnsanalyse, like mye som de to andre kommunene er bedt å bidra med.

Innsalg

Statnett skal legge en høyspentkabel fra Agdenes til Fosen i forbindelse med vindkraftutbyggingen på Fosen. Kraftlinjen skal stå ferdig til bruk senest 1. januar 2028.

I midten av september er Statnett blitt enige med Orkdalsregionen om å være med på en felles utredning for å se på hvordan og om man kan legge en høyspentkabel i en veitunnel.

- Det er utrolig viktig å ha med Statnett på laget. Om de fatter interesse, så er det veldig nyttig. I denne runden er dette et innsalg mot fylket om å bidra 50 prosent til å finansiere samfunnsanalysen, sier Myrvold.

- Jeg brenner litt for denne saken og føler at vi virkelig har et moment. Kampen om ressurser blir om mulig enda viktigere inn i et felles Trøndelag fylke.

Her ser vi grove mulige traseer for hvor tunnel under Trondheimsfjorden i rødt, og under Stjørnfjorden i blått. Foto: Google/IBCAO 2017 /Sintef/Fosna-Folket

Binde sammen Fosen

Arbeiderpartiets Knut Ring understreker at Ørland ikke ønsker å stoppe noe annet fjordkryssingsprosjekt, men ønsker å fremme arbeidet med muligheten for fjordkryssing som byr seg siden Statnett skal krysse fjorden før 2028 uansett.

- Ikke overaskende, er samferdsel viktig for det samferdselsknutepunktet Ørlandet er, sier Ring.

Stortinget har som langsiktig mål å binde sammen kysten med en fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim, der broer og tunneler vil erstatte sju fergesamband.

- Ønsket er at E39 ikke slutter på Klett, men går fergefritt videre over Fosen med tunnel under fjorden, sier han.

- Med Stjørnfjordtunnelen binder vi sammen Fosen. Om vi også får koblet til Åfjord vil det være kjempeviktig, sier Hoøen.

Framoverlent

Varaordfører Finn Olav Odde (Sp) sier det er knallbra at Orkdalsregionen og kommunene på den andre siden av fjorden engasjerer seg så sterkt i saken.

- Nøkkelen til at dette skjer raskere enn jeg hadde drømt og håpet på, er Statnetts strømkabel. Det er nesten så vi må ha lodd bakpå stolene fordi vi er så framoverlent, sier han.

LES OGSÅ: - Bro og tunnel over fjorden erstatter ikke hverandre