De aktuelle områdene har høgest prioritet i Statens vegvesen Region midt sin rassikringsplan. Imidlertid må Trøndelag stå i kø og bli vurdert i konkurranse med prosjekter i andre deler av landet. Da investeringsvedtaket om utbygging av vindmølleparker kom i februar, åpnet muligheten seg.
–Vi fortsetter planleggingsarbeidet med sikte på at det blir noe av prosjektet, sier Sundet.
Felles prosjekt
–Jeg fikk en epost om dette mens jeg satt i formannskapsmøte forrige torsdag. Akkurat nå venter vi en avgjørelse fra Vegdirektoratet, sier Fremskrittspartiets Gunnar Singsaas. Lokalpolitikeren sitter både i kommunestyret i Åfjord og på fylkestinget. Han var med i delegasjonen som tidligere i år reiste til Oslo for å legge saken fram for statlige myndigheter.
–Etter det jeg har forstått skal forslaget gjennom en grundig lovlighetskontroll, sier Singsaas.
Bakgrunnen
I samband med bygginga av vindmølleparken på Harbakfjellet og Kvenndalsfjellet skal det bygges tilførselsveg. Derfor ble det sett på muligheter for å koble vegutbygginga her sammen med bygging av ny rassikker fylkesveg 723 mellom Åfjord og Stokksund. Med denne vegen spares også utgifter til ny kai i Stoksund. Alle vindmølledeler tas heller i land på det nye kaianlegget på Monstad og fraktes opp på fjellet langs det som blir den nye fylkesvegen.
Statkraft
Før vindkraftvedtaket kom, var det samtaler mellom Statkraft, vegeier Sør-Trøndelag fylkeskommune, Åfjord kommune, Vindsenter Fosen og Fosenvegene AS. De diskuterte muligheten for felles vegløsninger i samband med vindkraftutbygginga.
Samtidig ble det satt i gang en prosess der en tok sikte på å få Sør-Trøndelag fylkeskommune til å gå med på at fylket forskutterer finansiering av vegprosjektet i påvente av statlige rassikringsmidler.
Fylkets ja
Fylkespolitikerne i komité for infrastruktur gikk 17. februar enstemmig inn for å slutte seg til fylkesrådmannens innstilling, Han gav i sitt forslag til vedtak tommelen opp for forskuttering av midler til rassikring i Åfjord. Seinere er dette vedtaket blitt bekreftet av fylkestinget.
«Adkomstveiene til Kvenndalsfjellet og Harbak vindkraftverk må for Statkraft sin bruk være påbegynt innen 1. halvår 2018 og ferdigstilt innen årsskiftet 2018/2019. Så dersom vi skal kunne samarbeide om å utnytte synergiene i dette må utbyggingen av rassikringsprosjektet startes samtidig», står det i fylkesrådmannens saksframlegg.
Prosjektet har en foreløpig prislapp på 240 millioner kroner.