Mandag og tirsdag i uka foran oss vil mange på Ørlandet merke en flystøy utenom det vanlige.

Hvordan reagerer kua?

Forsvarsbygg skriver i en pressemelding at det vil bli aktivitet med F-16 med avvikende flymønster dagene mandag 2. juni og tirsdag 3. juni 2014.Bakgrunnen for dette er oppfølgende undersøkelser av storfe og reaksjoner på flystøy. Undersøkelsene gjennomføres som atferdsobservasjoner av storfebesetninger, samtidig som det vil gjennomføres lydmålinger på utvalgte gårder.

Forsvarsbygg ber spesielt husdyreiere om å være oppmerksomme på at stressede dyr kan opptre unormalt, også i forbindelse med at kyrne tas inn til kveldsstell.

Samarbeidsprosjekt

Undersøkelsene er diskutert med og gjennomføres i samråd med Landbruksprosjektet i Ørland kommune. Arbeidet gjennomføres i regi av Forsvarsbygg, men det er Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet NMBU og ALM-gruppen som er faglig ansvarlig for arbeidsopplegget og som gjennomfører de landbruks- og akustikkfaglige observasjoner, målinger og analyser.

Fullt "trøkk"

Når testingen settes i gang legges det opp til et flygemønster og lydnivå som likner på framtidig situasjon. Flest mulig avganger vil derfor gå med etterbrenner. Videre vil avganger til dels følge dagens flygemønster, til dels vil avganger foregå med avvikende flygemønster.

Tøff dag på Hoøya og Grande

Avvikende flygemønster innebærer ved avgang nordover en tidlig sving vest over Hoøya eller ved avgang sydover dels en tidlig sving rett syd og dels mot sydvest over Grande. Det vil også bli gjennomført "touch and go" samt vanlige landingsrunder på vestsiden av flystasjonen i forbindelse med landingene.