– En sjekk av 100 biler som var innom våre verksteder i sommer viste at 17 av dem hadde dårlig bremsevæske med for lavt kokepunkt, sier kjedesjef Ove Bakkemo i BilXtra.

Bremsevæsken sørger for at du til enhver tid har riktig trykk når du tråkker på bremsepedalen. Gammel væske kan føre til at bremsene slutter å virke ved kraftig eller vedvarende bremsing.

– Bremsevæsken skal motstå varmen som utvikles i bremsesystemet og tåle temperaturer på opp mot 250 grader. Når den kommer i kontakt med luft, trekker den til seg fuktighet. Det skaper kondens og reduserer kokepunktet, sier Bakkemo.

Farlig sovepute

Kondensen kan også føre til rust i hjul- og bremsesylindrene.

– Bremsevæsken bør byttes hvert annet år, og dette følger gjerne bilens serviceintervall. Vi er nok mest bekymret for bileiere som ikke følger opp servicene og bruker de periodiske kjøretøykontrollene som sovepute. Der sjekkes ikke kokepunktet på bremsevæsken, sier Ove Bakkemo i BilXtra.

Kvaliteten på bremsevæsken svekkes raskere i Norge enn på sørligere breddegrader.

– Vi har fire årstider, mye vær og mye fukt store deler av året. Det går utover bremsevæsken. Det er viktig å følge de anvisningene for bytte og vedlikehold som finnes i instruksjonsboken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Langs kysten

Han peker på at folk som bor langs kysten må passe ekstra godt på.

– Fuktig klima gir kortere holdbarhet for bremsevæsken, sier Engebretsen.

I eldre bruktbiler er det ikke uvanlig at serviceheftet mangler.

– Da kan ikke den nye eieren vite når bremsevæsken sist ble kontrollert. I slike tilfeller bør det gjøres ganske umiddelbart, sier Ove Bakkemo i BilXtra.