Dette er årsaken til at store og små reiselivsaktører kommende uke inviteres til oppstartmøter både på Fosen og Hitra og Frøya.

LES OGSÅ:* Kystpilegrimene stevner inn fjorden -Fosna-Folket* Slik skal Fosen på pilegrimskartet -Fosna-Folket

Ørland Kysthotell

Line Samuelsen fra Trøndelag Reiseliv vil være prosjektleder, mens Sigrid Fissum i KystNorge vil bli den som koordinerer aktivitetene ut mot reiselivsaktørene.

Oppstartmøtet for Fosen er lagt til Ørland Kysthotell 13. juni. Line Samuelsen vil blant annet presentere de nye trendene i reiselivet. Hun skal også fortelle om hvorfor dette prosjektet blir så viktig, presentere prosjektplanene og hva den enkelte bedrift kan oppnå ved å være med i prosjektet. Prosjektmedarbeider Sigrid Fissum skal på sin side fortelle om hvorfor hun brenner for å utvikle og markedsføre kysten vår.

– Invitasjon er sendt til over 70 epostadresser, men det er sikkert noen vi ikke har fanget opp. Hvis det er noen som ikke har fått invitasjon, men som er nysgjerrig på hva dette går ut på, er det bare å ta kontakt, sier Laila Støen i KystNorge.

– Invitasjon er sendt til over 70 epostadresser, sier Laila Støen i KystNorge. Foto: Knut Inge Blix Furuseth

Vil få hjelp

KystNorges prosjekt skal gjennomføres i tett samarbeid med Trøndelag Reiseliv og Innovasjon Norge. Aktører som blir med vil få hjelp til å utvikle egne produkter og kompetanse, opplyses det om i ei pressemelding.

Bakteppet for satsingen er at turister i økende grad etterspør reiselivstilbud der de kan oppleve noe unikt og eksklusivt. I det internasjonale markedet er kysten, med frisk luft og muligheter for å komme tett på fugleliv og lokalbefolkning et viktig fortrinn.

Prosjektet skal i samarbeid med næringsaktører på kysten utvikle opplevelser som gir økt lokal verdiskaping, og sette Trøndelagslysten på kartet som et attraktivt reisemål.