Dersom det skjer, vil tunnelene på nord- og sørsiden av fjorden trolig stå ferdig høsten 2020.

Så dyrt blir det

Det er fylkesutvalget i Sør-Trøndelag fylkeskommune som først skal behandle saken tirsdag neste uke. Fylkesrådmannen går i sin innstilling inn for prosjektet. Totalkostnaden er estimert til 180-211 millioner kroner. Her legges det også inn en usikkerhet på pluss-minus 15 prosent. Fylkesrådmannen foreslår at prosjektet finansieres ved at fylkeskommunen tar opp et lån på 190 millioner kroner som betales ned med fremtidige nasjonale rassikringsmidler. I tillegg bidrar Roan kommune med et tilskudd på 30 millioner kroner. Det foreslås at prosjektorganisasjonen til Fosenvegene utfører planleggingen av prosjektet.

Forgang etter ras

Slik så det ut etter raset på nordsiden av Berfjorden i desember. Foto: Alexander Killingberg

I desember i fjor gikk et større steinras over fylkesvei 14 i Berfjorden i Roan. Veien ble stengt i over en uke etter hendelsen. Siden den gang har skoleelevene blitt skysset med båt forbi den rasutsatte strekningen. Raset i desember fikk også fortgang i arbeidet med en varig rassikker løsning for Berfjorden. En arbeidsgruppe med representanter fra blant annet Roan kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune ble opprettet. Gruppa kom tidligere i år frem til at bru over Berfjorden er den beste løsningen. Med en bru slipper bilistene å kjøre langs den rasutsatte veien inn i fjordarmen. Fylkesutvalget vedtok tidlig i april å igangsette et skisseprosjekt. Kostnadene for bru over fjorden var den gang estimert til 178 millioner kroner.

Fugleliv

Planen var egentlig at veien skulle gå over holmene og deretter bru rett over Berfjorden. Dette ble for usikkert og dyrt. Foto: Alexander Killingberg

Planen fylkestinget gikk for i april var fylling over flere holmer på nordsiden av fjorden og deretter en 394 meter lang bru over den dypeste delen av Berfjorden til sørsiden. I forbindelse med skisseprosjektet har flere utfordringer dukket opp. Det ene er miljøhensynet. Miljømyndighetene har påpekt hvor viktig det er at naturmangfoldet i Berfjorden blir ivaretatt. En ornitolog fra NINA ble i vår hyret inn for å registrere hekkende arter i Berfjorden. Undersøkelsen viser at det er store forekomster av hekkende fugler på holmene veien var planlagt bygd over.

«En må derfor påregne å planlegge avbøtende tiltak for å få tillatelse til å gå over holmene», heter det i fylkesrådmannens saksframlegg.

Rasfare på sjøbunnen

Illustrasjonen viser dybdeforholdene i Berfjorden der fyllingen over holmene og brua var tenkt bygd. Det er over fjorden til høyre brua var tenkt bygd. Et brufundament måtte da ha blitt bygd på fjordbunnen. Fjorden er over 50 meter dyp der. I tillegg måtte løsmasser mudres bort.

Statens vegvesen kom tidlig frem til at kostnadene for fylling over holmer og bru over Berfjorden kom til å bli langt høyere enn anslaget på 178 millioner kroner fra april. Laveste kostnad for dette prosjektet er nå anslått til 237 millioner kroner, mens det i verste fall kan koste hele 363 millioner kroner. Årsaken til kostnadsøkningen er blant annet geotekniske forhold og dybden på fjorden. Dersom man skulle ha bygd bru rett over fjorden, måtte et brufundament ha blitt plassert på et sted hvor fjorden er svært dyp. På bunnen er det også løsmasser som må mudres bort. Det er også en viss rasfare på sjøbunnen. I fylkesrådmannens saksframlegg påpekes det at det tidligere har gått undersjøiske ras i området, men så langt ikke på sørvestsiden av Berfjorden.

«Pga skråning må det anta mulighet for ras også i dette området. Midtpilaren for brua vil da stå i ett rasutsatt område», står det i saksframlegget.

Med andre ord er det en viss fare for at brufundamentet kan bli tatt av ras.

Vurderte andre alternativer

Med bakgrunn i all usikkerheten rundt plan A, ble også andre alternativer vurdert i vår. Ved disse alternativene er brua tvers over fjorden droppet.  Det ene alternativet omfatter fylling over holmer og bru forbi det rasutsatte området på nordsiden av fjorden og inn i fjordarmen. Deretter tunnel forbi den nåværende svært smale veien på sørsiden av fjorden.

Et annet alternativ omfatter tunnel både på nordsiden og sørsiden av Berfjorden. Altså tunnel fra Måvika og inn i fjordarmen. Så tunnel på sørsiden i retning Hongsand.

Går for tunneler

Fylkesrådmannen går inn for løsningen med to tunneler og dropper bru rett over fjorden.

Fylkesrådmannen har i sin innstilling valgt å gå bort fra forslaget om fylling over holmer og bru rett over Berfjorden. Dette ble for kostbart og for usikkert. I stedet går fylkesrådmannen i sin innstilling inn for bygging av to tunneler på henholdsvis 880 meter og 550 meter. Det vil si én tunnel på nordsiden av fjorden og inn i fjordarmen, og så en tunnel på sørsiden av fjorden. Kostnaden er her estimert til fra 180 millioner kroner til 210 millioner kroner. Fylkesrådmannen mener dette prosjektet kan realiseres raskere enn de andre alternativene. Usikkerheten rundt endelig kostnad vurderes også å være mindre.

«Fylkesrådmannen mener at prosjektet haster å få realisert og at det bør settes kort frist på både planlegging og byggetid for å utløse samfunnsnytten i prosjektet.. Fylkesrådmannen mener tunnelprosjektet vil gi en framtidsrettet løsning som gir en trafikksikker skoleveg hvor en løser så vel rassikring som fremkommelighet, også for næringstrafikken i området, både på nordlig og sørlig del av Berfjorden», står det i fylkesrådmannens innstilling.

Ønsket bru

Roan-ordfører Einar Eian (H) er fornøyd med at det nå går mot en rassikker løsning i Berfjorden. Han er likevel litt skuffet over at brua over fjorden ser ut til å bli skrinlagt.

- En bru over fjorden hadde vært det beste. Da hadde avstanden til sørenden av kommunen blitt kortet ned med to kilometer. Alle vet at det er store avstander i Roan. To kilometer er ikke så mye, men det hadde hjulpet litt, påpeker han.

Eian synes det er vanskelig å ha noen mening om hvorfor kostnadene på bruprosjektet har økt fra 178 millioner kroner til i verste fall 363 millioner kroner.

- Jeg har forstått at det er vanskelige bunnforhold og at det er dypt, men det er vanskelig å ha noen mening om det. Jeg har ikke kompetanse på det området, påpeker Høyre-politikeren.

Eian understreker imidlertid at det viktigste er at det ser ut til å bli en rassikker løsning for fjordarmen.

- Det er klart at dette har stor betydning. Nå får vi sikker vei. Det er viktig at begge sider av fjorden blir sikret, sier han.

Eian mener det er noen usikkerhetsmomenter i forhold til tunnelprosjektene også. Han er redd at sprengingsarbeidet vil utløse nye ras på dagens vei. Og dagens fylkesvei 14 i Berfjorden må naturlig nok brukes mens et eventuelt tunnelprosjekt skal pågå.

- Det raser stadig over veien der. Den 31. mai gikk det et ras, påpeker han.