Torsdag 17. mars skal formannskapet i Ørland ta stilling til en søknad fra Air Norway om 300.000 kroner til å dekke deler av underskuddet fra driften i 2015. Rådmannens innstilling er positiv, og anbefaler at beløpet hentes fra kommunens RDA-fond (RDA - regionalt differensiert arbeidsgiveravgift).

Kostnadsøkning

Driftsresultatet for Air Norway i 2015 viser et underskudd på 2,1 millioner kroner. Hovedårsaken til underskuddet er at det i 2015 ble en økning i prisen selskapet må betale danske North Flying som opererer selskapets ruter. Noth Flying eier forøvrig Air Norway sammen med Ørland kommune.

Det var enighet om at North Flying skulle øke leieprisen med 10 prosent for 2015. Problemet er at den norske kronen ble svekket i forhold til den danske kronen også i løpet av fjoråret, noe som resulterte i at leieprisen i realiteten økte med 18,4 prosent i 2015. Samtidig opplevde selskapet en nedgang på 357 passasjerer i fjor sammenlignet med 2014, noe som ga en inntektsnedgang på 628.000 kroner.

- Viktigere enn noensinne

Næringssjef Arne Martin Solli i Ørland kommune og styret i Ørland Næringsforum trekker fram flyruta mellom Ørland og Gardermoen som viktigere enn noensinne i den situasjonen kommunen og regionen befinner seg i.

I framlegget til formannskapet peker saksbehandler Arne Martin Solli på at Norges største flyplass og landets eneste kampflybase bør ha direkte og daglige ruteflygninger. Han mener også at etterspørselen etter flyseter logisk sett burde øke som følge av den økte aktiviteten ved basen, i kommunen og regionen.

Ørland Næringsforum mener det vil være uheldig dersom kommunen på et så strategisk viktig tidspunkt som nå stopper støtten til Air Norway.

HAR DU LEST DENNE? - Vil ta en prat med Ketil om flyruta