Innbyggerne i Reinsgrenda i Rissa har venta lenge på gang – og sykkelvei langs den sterkt trafikkerte fylkesveg 717 gjennom grenda. Nå tar de et eget initiativ.

- Vi ønsker å bygge en gangvei på om lag to kilometer. Fra Reins Kloster til Skardet, sier talsmann og innbygger i grenda, Harald Fagervold.

Han opplyser at representanter både fra fylket og fra Statens vegvesen har vært på befaring.

- Grunneierne er med på laget, og vi vil utnytte vegvesenets grunn som er tre meter fra vegen. Vi har fått svar fra vegvesenet at det er bare å kjøre på, sier Fagervold.

Pristilbud

Pallin AS har kommet med et tilbud på å bygge den nevnte strekningen på to kilometer for om lag 4,8 millioner kroner. I tillegg kommer moms på nesten 1,2 millioner. Det utgjør en totalpris på 5.998.500 kroner.

- Hvordan skal dere løse dette økonomisk da?

- Dersom vi får kommunen til å være byggherre får vi igjen momsen. Vi kan også gjøre en del dugnadsarbeid, for eksempel hugge trær og kjøre bort masse. Jeg tror vi kan få dette til for 3-4 millioner kroner, sier Fagervold.

Han håper disse pengene kan hentes fra Fosenvegene.

- Knut Sundet i Fosenvegene sier det er opp til kommunen og eventuelt bruke penger på dette fra den potten Rissa har til rådighet, hevder Fagervold.

Trafikksikkerhet

Interessegruppa for å få til gang- og sykkelvei i Reinsgrenda har jobba med saken i flere år. For et par år siden engasjerte også de ansatte i barnehagen i Skogly seg i saken. De går flere ganger i uka med mange barnehageunger opp til Reinsskogen langs den svært trafikkerte veien.

LES OGSÅ: Livsfarlig veg for barnehageungene

Saken om trafikksikkerheten rundt barnehagen har vært oppe flere ganger, men siden det skulle bygges ny riksveg 717 Sund-Bradden er alt blitt satt på vent.

- Det diskuteres igjen om det er mulig å bygge ny vei Sund-Bradden, men det forandrer ikke synet på at vi trenger gang- og sykkelvei på denne strekningen nå, mener Fagervold.

Da Fosna-Folket skrev om den trafikkfarlige vegen forbi barnehagen på Skogly i november i 2016, uttalte leder i Trafikksikkerhetsutvalget seg slik:

- Trafikksikkerhetsutvalget i kommunen har også saken på agendaen. Vi diskuterte denne vegstrekningen i siste møte, opplyser leder i Trafikksikkerhetsutvalget, Eivind Myklebust (Sp). Han sier at dette blir et eget prosjekt de vil se på framover.

Positiv

Ordfører Steinar Saghaug (H) er i utgangspunktet positiv til initiativet.

- Jeg synes dette er et kjempepositivt tiltak. Det ser ut til at de får det til på en rimelig måte, sier Saghaug som poengterer at saken først må gjennom kommunestyret, og muligens også arealutvalget.

Foreløpig har Reinsgrenda veilag hatt en såkalt forhåndskonferanse der aktuelle problemstillinger, krav og forutsetninger ble belyst.

I referatet fra møtet står det blant annet at veilaget ser for seg å breddeutvide veien på begge sider for å unngå å komme i konflikt med lyktestolpene. Bredden på gang – og sykkelveien blir på 2,5 meter.

Veilaget skal søke om midler fra fylkeskommunen, utenom investeringsbudsjettet til fylket. De ønsker å selge inn gang – og sykkelveien som et pilotprosjekt «Hvordan bygge gang og sykkelvei på en billigere måte enn tradisjonell gang og sykkelveistandard.»

Veilaget ønsker at fylket overtar driften av gang- og sykkelvegen når den er ferdig.