Det er Kurt Haukaas i Vallersund som starter sin tekst i tilknytting til hovedbildet på denne måten. Han fortsetter:

Jernmangel

Skroget på den 91.3 fot Vallersund-snurperen Haukaas er ferdigbygd, og skulle sjøsettes etter hele to års byggetid. Den lange byggetiden kom som er resultat av krigen og med alle de vansker verftet hadde med å skaffe de materialer som trengtes av jern, maskineri og så videre.

Karene på verftet somlet nok litt før de fikk skroget ut av beddingen og på sjøen. Dette medførte at sjøen hadde begynt å falle før de kom skikkelig i gang. Resultatet ble at skuta ble stående forsatt på beddingen, bare halvveis sjøsatt.

Kursen satt for Hemne

Min bestefar, som var reder til nyskuta, ble ringt opp hjemme i Vallersund og orientert om situasjon.

Han bemannet omgående sin 55 fots store kutter Ulabrand. Den var utstyrt med en 34 HK Tuxham framdriftsmotor, og på kort tid ble kursen satt for Grøtvågen verft i Hemne.

Over i sitt rette element

Bildet er tatt på den neste flo som kom, og vi kan på bildet se trossa festet i skroget på Haukaas.

Historien forteller at denne gangen kom skuta over i sitt rette element, og ble levert ferdig utrustet fra verftet til rederiet på nyåret i 1946.

Bidrag til "Gammeldagen" sender du på mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no Post: Fosna-Folket, 7129 Brekstad