Ordfører Ove Vollan vil at Rissa kommune nå krever at Fosenvegene i styremøtet den 27. november skriftlig garanterer for at det settes av nok midler til Skaret og Bradden-Stadsbygd-Rørvik.

Det viser seg nå at det som tidligere er satt av til disse to prosjektene ikke på langt nær er nok. Det er satt av 120 millioner kroner til Skaret, og 180 millioner kroner til Bradden-Stadsbygd-Rørvik.

Nye beregninger

Beregninger som er gjort av Statens vegvesen nylig viser at bare strekningen Bradden-Stadsbygd-Rørvik vil koste omlag 395 millioner kroner. Da blir totalsummen 515 millioner kroner.

Forslag til krav fra Rissa til Fosenvegene lyder som følger:

– Skriftlig garanti for at de to prosjektene i Rissa gjennomføres før pakke 3 startes opp

– At det settes inn nok midler til dette

– At omfanget av prosjektene opprettholdes, slik at prosjektene ikke bare reduseres til flikking og reasfaltering av eksisterende vei

Til Stortinget

Ordfører Ove Vollan (H) har allerede vært på Stortinget og diskutert Fosenvegene med leder i Transportkomiteen, Linda Hofstad Helleland (H).

– Vi diskuterte skjevfordelingene mellom Fosenkommunene, og den nye kostnadsoverskridelsen, opplyser Vollan.

– Dersom Rissa kommune ikke får en skikkelig garanti på de to Rissa-prosjektene, må vi ta saken inn til samferdselsdepartementet. Ellers risikerer vi at Rissa, som har fått de aller største belastningene med bompengeinnbetalingene, ikke får noen ting igjen, sier Ove Vollan.

Mista Sund-Bradden

Ove Vollan peker på at Sund-Bradden sto i Nasjonal Transportplan (NTP) for noen år siden. Det vil si at veien skulle bygges av statlige midler, uten bompenger.

– Rissa ga i sin tid, ufattelig nok, fra seg Sund-Bradden til Fosenvegprosjektet. Denne vegstrekningen skulle i utgangspunktet stått ferdig i dag dersom den hadde blitt stående i NTP, sier Vollan.

Han påpeker også at delparsellen Reinskloster-Skaret i realiteten er ute av planene til Fosenvegene.

Lavere bompenger

Signalene fra den nye regjeringa om reduserte bompengeandeler på nye prosjekter vil ikke komme Fosenvegene til gode, mener Vollan.

– Fosenvegene er fylkeveier. Hadde det vært riksveier, kunne vi gått til regjeringen og bedt om mer penger, eller at bompengeandelen ble redusert, sier han.

Den nasjonale samarbeidsavtalen som er grunnlaget for Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Høyre sier at satsing på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover NTP, og bompengesatsene reduseres.

– I det nye budsjettet til den nye regjeringen økes fylkeskommunens budsjett for veiinvesteringer med over 50 prosent. Vi bør derfor søke fylkeskommunen om å dekke en større del av veipakken, sier Rissaordføreren.

Ny behandling

Vollan mener også at før delpakke 3 i Fosenvegene i det hele tatt kan startes opp, må saken til behandling i alle kommunene og fylkeskommunen.

– Det står i Stortingsproposisjonen at oppstart av delpakke 3 krever i utgangspunktet ny lokalpolitisk behandling. Dette er ikke gjort, sier Vollan.

Han påpeker også at det i Stortingsproposisjonen står at fylkestinget i Sør-Trøndelag har fattet vedtak om at prosjektene i Fosenvegene er listet opp i prioritert rekkefølge, og at de som er lavest på lista ikke vil kunne gjennomføres.

– Det er derfor viktig at Fosenvegene er tydelig på hva de vil gjøre i denne situasjonen, avslutter Ove Vollan, som håper kommunestyret vil ta saken opp til behandling i dagens kommunestyre.