Klokka er snart 13.00. Det er like før F-35-flyene skal fly over Ørland flystasjon til ære for konge og fedreland. Ulf Kirkbak er spent. Bonden står med støymåler i hånda. Han skuer mot himmelen; hører etter uvante lyder.

Lyden fra F-16-flyene kjenner han igjen umiddelbart. Det var ikke F-35-flyene denne gangen.

Venter

På Grande er det hustrig og kaldt. Kirkbak orker ikke å vente lenger. Han føler han har ventet lenge nok på Forsvaret allerede.

– Nå tror jeg vi hører F-35-flyene, sier han fra kjøkkenkroken med en rykende kaffekopp i hånda.

Han har rett. To splitter nye kampfly skjærer med bulder og brak inn i synsfeltet.

– Hvis det ikke er verre enn dette til vanlig, så er det jo greit. Men det er mengden det kommer an på...

Flyene flyr over Ørland flystasjon til ære for Hans Majestet Kong Harald, statsminister Erna Solberg, Nato-sjef Jens Stoltenberg og andre prominente gjester. Én gang, to ganger, tre ganger.

– Ett fly og én take-off er ikke problemet. Problemet er når det skal pågå i tjue minutter om gangen. Det kommer til å bli intenst.

Det bråket som mest da F-35-pilotene trakk i spaken og retten snuten oppover. Foto: Erik Eikebrokk

Lydetterslep

Flyene har for lengst forsvunnet i skyene over fjorden. Lydetterslepet høres fortsatt godt. Det er utfordrende å føre en samtale.

– Det er dundringen som henger over hele tiden som er det største problemet, sier Kirkbak.

Han, og flere andre, skal snart i forhandlinger med Forsvarsbygg om erstatning. Forsvarsbygg ser helst at samtlige bønder i rød støysone velger å løse inn gården. Det er ifølge Kirkbak, og mange andre, ikke aktuelt.

– Vi er mange som har tenkt å fortsette driften, sier Ulf, mens han skuer i retning Uthaug, og mange likesinnede.

Desibel

Han følger med på støymåleren mens formasjonen skiller lag og retter kursen nærmest rett oppover, og etterlater seg to spor hver av kondens. På det høyeste viser apparatet 101 desibel.

– Dette er jo bare finflyging og flyshow. Da de hadde takeoff under husdyrundersøkelsene utførte de den fineste takeoff-en i hvert fall jeg har sett.

– Hvorfor kan de ikke bare følge flymønsteret, slik som utlendingene som flyr her gjør? Stille og rolig.

Han kaller det råning, gutter på 20 og 25 år som har for mye motorkraft under panseret.

Under overflyvningen viste støymåleren 101 desibel. Foto: Erik Eikebrokk

Videre drift

En forutsetning for å fortsette gårdsdriften er å komme til enighet med Forsvarsbygg om erstatning. Sistnevnte har tilbudt alle i rød stone støyisolering eller innløsning. Kirkbak og de andre ønsker seg en mer fleksibel løsning.

– Vi ønsker ikke full erstatning, men en form for avbøting for å rette på skadene som Forsvaret gjør.

Konkret dreier det seg om midler til å kunne kjøpe en avlastingsbolig, som bøndene kan «rømme til» når støyen blir for høy.

– Jeg håper forhandlingene starter i år i hvert fall. Det eneste vi ønsker er rettferdighet, sier Kirkbak.

Etter flere overflyvninger er det nok for denne gang. De to F-35-flyene lander pent og pyntelig på landingsstripa innenfor gjerdet.

– Dette er ikke en gledens dag.

Gården til Ulf Kirkbak ligger ni hundre meter unna landingsstripa. Foto: Erik Eikebrokk