Fylkesvei 14 gjennom den rasutsatte fjordarmen i Roan har lenge vært svartelistet som en svært rasfarlig strekning. Sist i desember i fjor førte et større steinras til at veien ble stengt i over én uke. Skolebussen passerte ikke lenge før enorme steiner smalt ned i veibanen. Etter raset har skoleelevene blitt skysset til skolen i båt i stedet for langs den rasfarlige veien.

Slik så veibanen ut etter raset i desember i fjor. Foto: Alexander Killingberg

Rasfare under vann

Raset fikk fortgang i arbeidet med ny vei. På nyåret i år så bru tvers over Berfjorden ut til å bli løsningen. Nærmere undersøkelser viste imidlertid at heller ikke dette var bare bare. Fjorden er rundt 50 meter dyp i området og det ene brufundamentet måtte plasseres på dypet. Så viste det seg at det også er en viss rasfare under vann. Samlet sett ble det for mye usikkerhet knyttet til denne løsningen.

Mot byggestart

Skissen viser de ulike alternativene som har blitt vurdert for en rassikker løsning i Berfjorden. Fylkespolitikerne gikk i juni inn for alternativ 2.

I juni vedtok fylkespolitikerne i stedet å bygge to nye tunneler i Berfjorden: En forbi den rasfarlige strekningen på nordsiden av fjorden, og en forbi den smale veien på sørsiden.

- Vi er nå i gang med reguleringsplanarbeidet, bekrefter daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene.

Han tror reguleringsplanen kan være ferdig før sommeren neste år. Da skal den ute på høring.

- Vi legger opp til byggestart i slutten av 2018. Vi trenger imidlertid ett år med planlegging frem til da. Det er mange formaliteter rundt det med reguleringsplanarbeidet. Vi klarer ikke dette fortere. Det vanlige er å bruke fem-seks år på planlegging. Vi gjør dette lynraskt, sier Sundet.

Ferdig i 2020?

Det er forventet at det vil ta litt over ett år å bygge de to tunnelene. Dersom arbeidet kommer i gang på tampen av 2018, kan tunnelene stå ferdig på nyåret i 2020. Sundet har liten tro på at det ville dukke opp noe uforutsett som kan stikke kjepper i hjulene for prosjektet.

- Det kan selvfølgelig dukke opp noe, men vi tror ikke det, sier han.

Det skal nå gjennomføres blant annet geologiske undersøkelser av fjellet der tunnelene skal bygges. Nøyaktig hvor den nye veitraseen skal anlegges, må også bestemmes.