- Det er helt uakseptabelt om vi ikke får snakket sammen med Forsvarsbygg og Forsvaret og bare får et diktat om at her blir porten. Her må vi få være med, og kommunen, ja hele regionens behov for sivil luftfart må bli tatt på alvor. Jeg er helt sikker på at vi kan finne løsninger sammen, sier Ørland-ordfører Tom Myrvold (H) til formannskapet.

Forsvarsbygg bygger ut nye doble gjerder, voller rundt hele Ørland flystasjon, deteksjonsfelt og sammenhengende inspeksjonsvei rundt hele flystasjonen i forbindelse med kampflyutbyggingen.

I møter med Forsvarsbygg har kommuneadministrasjonen fått beskrivelser av hvordan man skal komme seg inn til den sivile lufthavna og til flyklubben.

Nå vurderer politikerne om det kan være like greit å flytte den sivile terminalen, Ørland lufthavn, på den andre siden av dagens fylkesvei.

Baseforsvar

Kommunalsjef for plan, drift og landbruk, Arnfinn Brasø, forteller til formannskapet at dagens parkeringsareal øst for fylkesvei 244 vil bli spist opp av den nye vollen som skal gå rundt hele flystasjonen, og det økte sikkerhetsopplegget rundt flystasjonen.

Det blir doble gjerder rundt hele flystasjonen med en voll for å hindre innsyn bak. En sammenhengende inspeksjonsvei går langs utsiden av vollen, og et såkalt deteksjonsfelt med sensorer gjør at Forsvaret kan overvåke omkretsen av det militære området Ørland flystasjon er på en helt ny måte.

- At dagens sivile lufthavn ligger der den er, er en sikkerhetsutfordring for Forsvaret. Den skisserte løsningen er en tre meter høy betongmur rundt flyklubbens hangar og langs den sivile terminalen, sier Brasø.

Fjernstyrte porter

For å komme inn til terminalen vil det være porter gjennom de doble gjerdene som åpnes etter behov.

- Da vil andre porter i deteksjonssonen lukkes så inspeksjonsveien er avstengt. Man må uansett inn på Forsvarets område for å komme til flystripa, sier Brasø.

- Vi har fått en spesiallaget skisse for å kunne vise dere hvordan det vil se ut på en måte som ikke er gradert, sier kommunalsjefen.

Skissen viser at vollen vil gå helt inn mot den sivile terminalen mot sør. Derfra vil en tre meter høy betongmur gå langs terminalbygget mot portsystemet. Betongveggen går videre på utsiden av flyklubbens hangar og en voll går fra nordenden av hangarbygget og videre.

Inspeksjonsveien skal etter skissen gå langs innsiden av flyklubbens lokaler, mens deteksjonsfeltet går langs siden av bygget ut mot veien.

En spesialskisse som ikke er gradert viser en oversikt over sikkerhetstiltakene. Det blir doble gjerder med et deteksjonsfelt (beigt på skissen) rundt hele flystasjonen. Vollen, merket i grønt, vil gå helt bort til flyklubbens hangar i nord, og fra veggen til den sivile terminalen i sør for å hindre innsyn. En sammenhengende inspeksjonsvei går på utsiden av den sivile lufthavna og på innsiden langs flyklubbens hangar. En tre meter høy betongmur (rød strek) går langs terminalbygget mot et portsystem for å ta seg inn til den sivile lufthavna markert i gult. Foto: Forsvarsbygg

Parkering

Brasø sier kommunen trolig kan forhandle seg frem til å få anlegge nytt parkeringsområde for å erstatte dagens område for både parkering og for å slippe av passasjerer utenfor terminalbygget på den andre siden av veien.

- Vi har en gammel reguleringsplan på plass fra da Ryanair opererte med navnet Trondheim lufthavn Ørland og tenkte storsatsing. Det er mulig å bygge en ny terminal på utsiden av sikkerhetsområdet og transportere passasjerer gjennom portene med buss rett til flyet, sier han.

- Går ikke an

Vara-ordfører Finn Olav Odde sier til politikerne at man må finne en annen løsing en den skisserte.

- En skisse som dette går ikke an. Vi kan være med og bidra. HVordan kan vi løse dette sammen. Den dialogen må vi ha, sier han.

- Vi må ha mulighet for både korttid- og langtidsparkering, og en logistikk med snuplass for buss og taxi så man kan koble på båt, ferge og resten av kollektivtransporten. Her må vi tenke frem i tid, sier Bjørnar Dahlberg (Frp).

Flyklubben foran flytrafikken

Myrvold sier at han registrerer at Forsvarsbygg legger mer til rette for flyklubben enn flytrafikken.

- Før man legger til rette for en kvadratmeter til flyklubben må kommunens or regionens utfordringer for sivil lufttrafikk løses, sier ordføreren.

- Forsvarsbygg er livredde for at de må ut med penger om vi finner en løsning sammen. Det er ingen som har nevnt et ønske om å avvikle sivil luftfart ved etableringen av ny kampflybase. Det tror jeg heller ikke noen vil, men da må vi finne løsninger det er mulig å gjennomføre i praksis, sier Myrvold.

Han sier Forsvarsbygg og Forsvaret gjerne kan få informere kommunestyret om saken, og da ha møter med politikere og administrasjon for å finne løsninger i forkant.

Et engasjert formannskap diskuterer mulig behov for å flytte den sivile lufthavna til helt uten for det militære området for så å busse passasjerer inn til rutefly på innsiden. Foto: Jakob Ellingsen

Dialog

Utbyggingssjef Jens Levi Moldstad i Forsvarsbygg kampflybase sier han opplever at dialogen mellom kommunen og Forsvarsbygg er god.

- Dette prosjektet har vært jobbet med i lang tid, og ble godkjent av Stortinget i desember 2016. Dette er planer kommunen har hatt mulighet for å vite om og påvirke lenge. Opplevd virkelighet kan variere og vi inviterer selvfølgelig til dialog med kommunen også om denne saken, sier han.

Forsvarsbygg og kommunen har hatt møter om tematikken rundt sikkerhetstiltakene som ble aktuell etter at kommunen ønsket å bygge et lite lager i tilknytning til dagens sivile terminal.

- Det er nok et forbedringspotensial i kommunikasjonen begge veier. Her må vi få til bedre samhandling, sier han.

- Åpen dør

Moldstad forklarer at Forsvaret har ansvaret for sikkerheten på flystasjonen, og at utbyggingen Forsvarsbygg har på flystasjonen skal bygge opp under Forsvarets behov så mye som mulig.

- Hvem som helst kan kjøpe en flybillett for å være passasjer i rutetrafikken som tar av eller lander på den sivile lufthavnen. Det fører til andre behov for sikkerhet i forbindelse med sivil rutetrafikk enn for flyklubben. Medlemmer av flyklubben er stort sett ansatt på flystasjonen, og er derfor sikkerhetsklarert, forklarer utbyggingssjefen.

- Om kommunen har forslag til bedre planer, er døra vår åpen. Vi har ingen motforestillinger til å se på en løsning med sivil terminal på utsiden av flystasjonen om kommunen har penger til det, sier Moldstad.