Byggverket utføres i tre, og skal erstatte eksisterende bebyggelse på stedet.

– Bygningene skal brukes til kombinert naust og utstillingslokale, sier Sverre Fjellheim i Åfjord kommune. Det er kommunen som formelt blir stående som eier av bygget, men bruker av det vil bli kystlaget.

Det er pensjonert lærer Petter Seljestad som er lagets primus motor. Renessanse Det sies at entreprenørmiljøet i Åfjord er tufta på åfjordingenes lange tradisjoner for båtbygging. Gerhard Schønning beskriver fenomenet i reiseskildringa si fra 1774. Bønder i Åfjord fikk dårlig betalt for tømmeret i skogen, men å bygge båt kastet langt bedre av seg. Moderne sager gjorde at en fikk god utnyttelse av råstoffet, og Åfjord var i mange tiår storeksportør av båter. Så mye som 1000 båter i året skal ha blitt bygd i Åfjord på det meste.

I 2004 fikk entreprenøren Helge Stjern fikk med seg kommunen og banken på «Prosjekt åfjordsbåt». Prosjektet ble omtalt i flere artikler av journalist Torfinn Hansen som var avisas faste medarbeider i Åfjord på den tida.

Båtbyggere

Sia åttitallet har vallersundingen Einar Borgfjord, i dag bosatt i Indre Fosen, vært den fremste talmannen og utøveren for tradisjonen på Fosen. Nå mente mange åfjordinger at det var på tide å bringe tradisjonen «heim» igjen. De fikk med seg Ola Jan Hårstad, og Harald Rånes. Hårstad er av gammel båtbyggerslekt og Rånes var på 70-tallet med på å bygge flere fembøringer. Ildsjel Magnar Gilde ledet prosjektet. Fembøringen «Aafjord» og færingen «Odin» ble sjøsatt under stor festivitas på Monstad i mai 2006. Rånes sjøsatte noen år seinere en gild 34-fots åfjordsvengbåt .

Fyrhuset

Fjellheim opplyser at av de gamle bygningene blir det gamle fyrhuset som var tilknyttet meieriet, fortsatt blir stående. Dette ble brukt til å koke opp de store mengdene vatn som meieriet brukte, og her var også potetkokeri. Potetene ble av bøndene brukt til grisefôr. I tilknytning til dette settes det opp bygg som blir lager for båter og utstyr. Her skal det være et enkelt verksted, møterom og et enkelt tekjøkken med tilstøtende toalett. Alt blir liggende på bakkenivå og alle adkomster for universell utforming. I tilknytning til naustet bygges det en slip.