Kurt Haukaas beretter:

Skaanen ble bygd på Porsgrunn mek verksted som byggenr. 40 i 1904. Hun ble tildelt kjenningssignalet LDYV.

Glomma

En dampmaskin på 150 hk var det første fremdriftmaskineriet i den 93.6 fots store skuta som var bygd i stål.

Første navn på skuta var Union II, neste navn blir Glommen. Hun var opprinnelig bygd for papirfarten i Oslofjordområdet. De første eierne var papirprodusenter i Glomma-vassdraget, det var de hun fikk navn etter.

Bergen

Etter å ha vært innom Skånevik utenfor Haugesund i 1938, blir hun nå omdøpt til Skaanen. Dette navnet hadde hun resten av sin eksistens.

I 1939 kommer skuta til ny eier i Bergen. Hun blir nå ombygget til motordrift – en brukt 50 hk Rubb fra 1920 blir den første semi dieselmotoren i skuta.

I 1951 ble det innsatt en svenskbygd 145 hk Bolinder, 10 år senere blir det innmontert en 200hk Scania Vabis. Bare seks år senere ble det innsatt en V-12 330 hk Detroit Diesel Allison.

Stor slagside

Skaanen hadde forskjellige eiere på Nordvestlandet og i Brønnøysund fram til 1977. Da ble hun kjøpt av partsrederiet Arnold Utseth i Roan.

11.mars i 1983 på sjøreise med en last med saltfisk i posisjon mellom Værøy og Røst i skikkelig ruskevær forskyver lasten seg. Slagsiden blir så stor at det er fare for at skuta skal kantre.

Berget av Sea King

Besetningen, som besto av Arnold, Svein og Kjell Utseth, prøver å få aktivisert nødpeilesenderen. Men i all viraken som oppstår under låringen av livbåten som blir knust mot skutesiden, drev nødpeilesenderen inn under hekken på skuta og ble ødelagt.

Det karene ikke visste var at nødpeilesenderen rakk å sende kun et signal før den ble knust, og det var det et rutefly som oppfanget.

Dette iverksatte en større redningsaksjon fra Bodø. Mannskapet som nå lå i sjøen etter at Skaanen hadde gått ned, ble plukket opp av et Sea King redningshelikopter som relativt raskt kom dem til unnsetning.

Bidrag til "Gammeldagen" sender du på mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no

GIKK TIL BUNNS: Skaanen endte sine dager i 1983 under fart med en last saltfisk.