På vegne av Trøndelag fylkeskommune bygger Statens vegvesen om og tilpasser kaianleggene i ferjesambandet fylkesveg 710 Brekstad-Valset for elferjer.

Arbeidet vil foregå døgnkontinuerlig i hele nidagersperioden for å få gjennomført alle tiltakene.

Bilde fra den forrige stengningen i mars Foto: Statens vegvesen

Trafikkavvikling

Sentrale vegknutepunkt på begge sider av Trondheimsfjorden vil bli skiltet med at sambandet Brekstad-Valset er stengt og at trafikantene benytter Flakk-Rørvik. I stengeperioden settes det inn en ekstra ferje i sambandet Garten-Værnes, samt ekstra avganger på hurtigbåt og lokale bussruter.

- Ellers blir det litt som i uke 11, under den første stengningsperioden. Sambandet stenges fra fredag kveld, og åpnes igjen om morgenen mandag den 16. april. Det vil bli helt stengt i hele perioden, og så håndterer AtB kollektivtrafikken i den tida, med styrking av sambandet Værnes-Garten, og ekstra hurtigbåtanløp, sier byggeleder Lars Erik Moe.

Døgnkontinuerlig arbeid

Vegvesenet vil sette opp skilt på alle viktige knutepunkter for å varsle fjerntrafikk om stengningen av sambandet. I tillegg er vegtrafikksentralen varslet, slik at de får lagt ut sine meldinger, opplyser Moe.

- I denne nidagersperioden vil det være døgnkontinuerlig skiftarbeid, med jobbing i 20 til 23 timer i døgnet, sier Moe.

Det er mye som skal gjøres på kort tid, forklarer han.

- Det er et omfattende arbeid vi skal i gang med, det blir ei spennende uke for oss. Forhåpentligvis får vi det til i denne perioden, men det er ikke så mye som skal gå galt før vi ikke kan klare det, sier Moe.

Her pågår arbeidet med landkaret på Valset ferjeleie Foto: Roger Gjendem/Statens vegvesen

Sprengningsarbeid på parkeringsplass

- Det siste som skal gjøres er å løfte på plass ny ferjekaibru, forhåpentligvis kan vi gjøre det søndag i neste uke slik at vi kan få testet den og gjort eventuelle justeringer. Sprengningsarbeidet vil gå over deler av parkeringsplassene på Valset, så alt må gjøres når det ikke er biler og trafikk der.

- Ser dere for dere at dere vil bli ferdige med arbeidet i løpet av denne perioden?

- Vi er helt nødt til å stenge sambandet helt, selv med arbeid døgnet rundt i denne perioden så er det et stramt tidsløp. Får vi det til, så slipper vi en lang periode med seigpining, forteller Moe.

Dette skal gjøres når sambandet er stengt:

  • Riving/fjerning av deler av eksisterende kaikonstruksjon og sekundærkai

  • Riving/fjerning av eksisterende ferjekaibru og heisetårn

  • Kapping av landkar

  • Forbolting/bergsikring i sjø

  • Sprengningsarbeid/utgraving i ferjebås

  • Endring av fyllingsskråning

  • Nytt filterlag og steinplastring/erosjonssikring

  • Sprenging/graving av grøft for vanntilførsel og avløp (teknisk bygg)

  • Sprenging/graving av grøft for kabeltraseer (høyspent og lavspent)

  • Sprengning for plastringsfot

  • Bortkjøring av overskuddsmasser

  • Montering av nye heisetårn

  • Montering og uttesting av ny fergekaibru