Sist høst ble Morten «Dolby» Hanche første nordmann til å fly F-35. Hanche er en av de norske pilotene som er under opplæring ved Luke Air Force Base ved Phoenix i Arizona.

Tilbakeviser kritiske røster

Fra flere hold er det stilt kritiske spørsmål ved F-35s egenskaper i nærkamp, såkalt «dogfight», med andre jagerfly. Hanche, som har 2000 flytimer i jagerflyet F-16, publiserte forrige uke et lengre innlegg på bloggen til kampflyprogrammet der han beskriver erfaringene så langt med F-35 i nærkamp.

Omtalt av CNN og Daily Mail

Bildet han tegner av flyets egenskaper har ført til internasjonal oppmerksomhet, blant andre har medier som CNN, Daily Mail, Defense News, the Aviationist (en av verdens mest populære flyblogger), det tyske ukemagasinet "Stern", Defense News og Flight Global omtalt Hanches blogginnlegg.

En medieanalyse gjort av det internasjonale F-35-programmet tyder på at innlegget er skrevet om av medier med en samlet lesermasse på 150-200 millioner mennesker verden over, og gjort Morten Hanche fra Ørland til verdens mest berømte F-35-flyger.

Overgår F-16 i nærkamp

«Til nå har jeg erfart en maskin som lar meg være mer frampå og offensiv enn jeg kunne være i F-16,» skriver Hanche innledningsvis. Han forklarer videre at han i F-16 i større grad enn i F-35 måtte være tålmodig før han kunne peke på motstanderen og levere våpen.

«F-35 gir meg som flyger langt større evne til å flytte nesen på flyet dit jeg ønsker», forsetter Hanche og forklarer at det gir F-35 mye større angrepsvinkel  enn F-16.

«Som en klegg»

Et annet moment ved F-35 som Hanche peker på er flyets evne til å bremse raskt i lufta. Han forklarer at det gir mulighet for å peke på motstanderen over lengre tid. «F-35 henger på som en klegg, og motstanderen slipper aldri ut av siktet,» skriver Hanche i en oppdatering av bloggen. Oppsummert mener han dette gjør at han med F-35 enklere kan beholde den offensive rollen i en luftkamp, og få flere muligheter til å skyte på motstanderen.

Virkelighetens «Top Gun»

Også i en defensiv rolle, der han blir angrepet, beskriver Hanche kampflyets egenskaper som verdifulle.

«Jeg kan hive nesa på flyet rundt i en reaktiv manøver, samtidig som jeg bremser opp. Med F-35 kan jeg bremse opp enda hardere enn det som er mulig i en personbil. Dette er viktig fordi motstanderen må reagere på at jeg «stopper». Hvis ikke ender det opp i et rollebytte når motstanderen flyr forbi meg.» Dette sammenligner Hanche med en scene fra filmen Top Gun.

HAR DU SETT DENNE? Se en nordmann fly F-35 for første gang

Mens Hanche beskriver F-16 som treg når han bruker stikka sideveis, så trekker han fram at i F-35 kan han bruke rorpedalene til å styre nesa til flyet sideveis, også ved lav hastighet.

Ny hjelm løser problem

Et moment ved F-35 som Hanche også trekker fram er at det nye kampflyet rister en del ved høy g-belastning og høy angrepsvinkel, mens F-16 nesten ikke rister i det hele tatt. Han forklarer at denne ristingen har ført til at en del piloter har opplevd problemer med å lese informasjonen som projiseres på hjelmvisiret.

«De fleste her på Luke flyr med andregenerasjons hjelmer. Jeg flyr med tredjegenerasjons hjelm, og har ikke opplevd dette som et reelt problem.»

Beint fram, med nesa opp

I F-16 har piloten en imponerende utsikt fra cockpit. I F-35 opplever Hanche at synsvinkelen blir begrenset, særlig gjelder dette muligheten til å snu seg og se bakover mot vingetippen. Seteryggen kommer litt i veien, men etter å ha fått erfaring i lufta har Hanche løst dette ved å bevege seg framover i setet og lene seg litt sideveis før han snur hodet og ser bakover.

I sum tegner Hanche et bilde av F-35 som et kampfly med helt andre egenskaper enn F-16 i nærkamp, og beskriver flyet som stabilt og forutsigbart for piloten. «Jeg kan løfte nesa til flyet slik at jeg sitter med bena «på horisonten» og likevel fly beint fram i samme høyde.»

«Biter fra seg på nært hold»

I bloggen beskriver Hanche også flyets motor som imponerende, i tillegg til at flyet reagerer momentant på pilotens ordrer. En effekt av dette er ifølge Hanche av flyet uler, noe han mener er en blanding av vindsus og lyd fra motoren.

Morten Hanche avslutter innlegget på følgende måte: «Jeg vil sette strek under multirollemaskin etter å ha erfart hva den kan i nærkamp. F-35 biter fra seg også på nært hold. De som tviler vil få seg en overraskelse når det møter dette «bombeflyet».»

Morten «Dolby» Hanche har landet etter sin første flytur i et norsk F-35. Flyturen skjedde 14. desember 2015. Foto: Stian Roen, Luftforsvaret