Etter at verftet Nor Yards Fosen på Kvithylla gikk konkurs høsten 2015, og Hysnes Helsefort i Hasselvika ble lagt ned sommeren 2016 fikk det bjellene til å ringe i Rissa kommune. Dermed ble det satt i gang arbeid med å få til et omstillingsprogram hvor målet var å skaffe både nye arbeidsplasser og å styrke de eksisterende. Etter hvert ble også Leksvik kommune koblet på.

145 nye arbeidsplasser

I for høst ble omstillingsprogrammet offisielt satt ut i livet i forbindelse med en næringskonferanse på Stadsbygd.

- Målet med omstillingsprogrammet er å skaffe 350 lønnsomme arbeidsplasser i Indre Fosen i perioden 2017 til 2022. Så langt er det innrapportert 145 plasser, forteller leder for omstillingsprogrammet, Thomas Bergo.

Thomas Bergo er leder for omstillingsprogrammet i Indre Fosen.

Stor bredde

Onsdag var næringslivsledere, politikere og byråkrater samlet til konferanse på Museet Kystens Arv på Stadsbygd.

- Vi har omtrent 80 deltakere, og folk fra næringslivet er i stort flertall. Noen politikere og byråkrater er også blant deltakerne. Bredden av næringslivsfolk er stor. Her er det både frisører og folk fra industrien i Indre Fosen, forteller Bergo.

Patrick Wiborg Dahle og Julia Seifert bidro med kunstneriske innslag. Her sammen med konferansier Are Sende Osen.

Ble sett i kortene

Per-Arne Sæther, daglig leder i Rissa Kraftlag, var en av deltakerne på konferansen, og hans bedrift har vært med i omstillingsprogrammet.

Per-Arne Sæther er daglig leder i Rissa Kraftlag.

- Vi fikk noen som så oss i kortene etter den tøffe opplevelsen vi hadde da vi skilte ut nettdelen vår. Vi har også fått økonomisk støtte fra omstillingsprosjektet. Områder omstillingsprogrammet har hjulpet oss med er samhandling og å bli bedre på salg. Vi har også fått hjelp til å bli bedre med merkevarebygging, ikke minst mot ungdom. Før spurte de foreldrene sine om råd, nå sitter de på nettet og leter etter svar. Det er ingen selvfølge at de unge vil bli kunder hos oss bare fordi foreldrene har vært det. Derfor må vi bli bedre i vår kontakt med dem som er unge, sier Sæther.

Han synes han har stor nytte av å delta på konferansen på Stadsbygd.

- En god konferanse

- Det er bra å treffe folk som er opptatt av det samme. Vi kan lære av hverandre.

Terje Hølaas, daglig leder av industribedriften MSP i Leksvik, var en annen av deltakerne på konferansen.

- Dette er en god konferanse og det er interessante tema som blir tatt opp, sier han.

MSP har også fått hjelp av omstillingsprogrammet.

- Vi har hatt to prosjekter, og vi har hatt et veldig godt samarbeid med folkene i omstillingsprogrammet. Vi er godt fornøyd med den hjelpen vi har fått, sier Hølaas.

Digitalisering

Cecilie Staude fra Handelshøyskolen BI var en av foredragsholderne på konferansen. Hun snakket om digital forretningsforståelse.

Cecilie Staude foredro om digital foretningsforståelse.

- Teknologiendringer påvirker alle bransjer. Alle dere her har sikkert på agendaen: Hva er den største utfordringen i vår bransje? Et eksempel på en bransje hvor det har skjedd store endringer er bankene. Bankkunden endrer adferd på grunn av teknologiendringer. De trenger ikke lenger gå i banken for å få utført tjenester, sa Staude og fortsatte:

- Vi kan godt bli sure og si at slik skal vi ikke gjøre det. Vi skal gjøre som vi alltid har gjort.

Alltid pålogget

Hun nevnte to trender som påvirker mange bedrifter.

- Det har blitt en forbrukertrend at vi alltid er pålogget. Skal vi da henvende oss til kunder mellom 09 og 15, eller må vi tenke annerledes? En annen trend er at vi vil spare tid. Nå vippser vi i stedet for å logge inn på nettbanken og overfører penger, sa Staude.

Suksessrik nettbutikk

Ida Myran, som opprinnelig kommer fra Leksvik, har forstått å utnytte de digitale verktøyene vi har til rådighet til fulle. Hun driver nettbutikk «runwild.no» og selger trenings- og fritidsklær for damer.

Ida Myran fortalte hvordan hun driver nettbutikk.

- Jeg er glad i å trene, og det er viktig for meg å ha klær som er litt kule. Jeg handlet en del på nett fra blant annet USA. Jeg bestemte meg for å starte nettbutikk selv, og da ville jeg ha de største merkene i Norge i sortimentet mitt. Jeg ordnet en presentasjon av hva jeg ville, og de store merkene likte det jeg la fram. I 2014 gikk jeg live, fortalte hun.

Nå har bedriften tre ansatte og omsatte for 10 millioner kroner i 2017.

- Budsjett for i år er på 12,5 millioner, men slik det ser ut nå blir omsetningen på over 14 millioner kroner.

- Gullgruver

Hun er veldig aktiv på nettet og har god kontakt med kundene til enhver tid.

- Det er viktig å være personlig på nettet og ha kunden som venn. Jeg bruker mange smileys og hjerter i kontakten med kundene. Facebook og Instagram er gullgruver hvis man bruker dem riktig, sier Myran som har 43 000 følgere på Instagram.

Hun ar store ambisjoner på vegne av nettbutikken sin.

- Målet mitt er å ha en omsetning på 40 millioner og åtte-ti ansatte om tre år, fortalte hun deltakerne på næringskonferansen.

Ida Myran fortalte hvordan hun driver nettbutikk.