Når sykler plasseres på stativ bakpå bilen, skal lasten utstyres med ekstra skiltplate og lys ytterst.

– Vi ser at mange ikke kjører forskriftsmessig når de frakter sykler på denne måten. Det går ut over trafikksikkerheten, sier politiførstebetjent Ståle Jacobsen i Utrykningspolitiet i Vestfold og Telemark.

Flere andre UP-distrikter melder om det samme.

Problemet med det er først og fremst at baklysene blir mindre synlig, mener Jacobsen, særlig hvis sykkelen har tykke terrengsykkeldekk eller du har flere sykler bakpå.

– Registreringsnummeret skal synes, men det viktigste er at bilføreren i bilen bak ser når du bremser eller setter på blinklyset. Vi går snart mot mørkere kvelder og redusert sikt. Da blir synlige billys enda viktigere, sier Jacobsen.

Sjekk tilkoblingen

Om få dager skal over 14 000 sykler fraktes til og fra Birkebeinerrittet. UP i Vestoppland og Gudbrandsdalen minner deltakerne om hva som er lovlig frakt.

"Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet. Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks", heter det i lovverket.

Å stanse biler som ikke følger regelen, står ikke øverst på prioriteringslisten, innrømmer UP. Men blir du stoppet, får du ikke kjøre videre før sykkelen er forsvarlig lastet.

– Når så mange kjører uten ekstra skilt, tyder det på at regelverket må være ukjent for svært mange nordmenn, tror Tommy Fredriksen, daglig leder i Biltema Norge.

Verken pris eller monteringsvansker bør være unnskyldning, mener han. Platen med lys og nummerplass festes på stativet eller på sykkelen.

– Sørg for at du sjekker at det elektriske uttaket ved tilhengerfestet er i orden. Det er mange som nesten aldri kjører med tilhenger og tilkoblingspunktet kan over tid slutte å fungere på grunn av skitt, rust eller små sammenstøt ved rygging, sier Fredriksen.

Dette er ikke lov.