- Det er snart ikke mer stein igjen på Ørlandet. Steinen fra arbeidet med fylkesveiprosjektet skal brukes til å fylle ut ved den nye fergekaien på Brekstad. I stedet for å kjøpe stein fra et steinbrudd, sprenger vi ut veiskjæringen ved Bjugn fabrikker. Så får vi se om vi har penger til å bygge veien, sier Knut Sundet, daglig leder i Fosenvegene.

Arbeidet med å forbedre Fylkesvei 710 mellom Krinsvatnet og Brekstad er i gang.

I løpet av planarbeidet ønsket man å få på plass en veiskjæring ved Bjugn fabrikker mellom Botngård og Brekstad, men den ble ikke lyst ut som del av de tre parsellene som nå ferdigstilles.

Likevel sprenges veiskjæringen ut nå.

LES OGSÅ: Nå er arbeidet med 3 nye strekk av Fylkesvei 710 i gang

Samfunnsregnskapet

Steinen som sprenges ut fra fylkesveiprosjektene som bygges ut skal benyttes til utfyllingen til ny fergekai og oppstillingsplass på Brekstad.

Fergeområdet krever store masser. Ved å benytte stein fra de andre fylkesveiprosjektene, slipper man i fergekaiprosjektet å kjøpe steinmasse til utfylling til fergekaien, som også er et fylkeskommunalt veiprosjekt.

- Ved å bruke stein fra et fremtidig veiprosjekt, slipper man å kjøpe stein fra et brudd. I samfunnsregnskapet, er det en vesentlig besparelse totalt. Vi snakker om mange millioner kroner spart på å sprenge nå, sier Sundet.

Han vil ikke gå nærmere inn på beløpets nøyaktige størrelse ettersom det vil avhenge av hvilke tilbud man mottar i to mulige anbudskonkurranser for å ferdigstille veien, en med og en uten at veiskjæringsarbeidet er gjort på forhånd.

Ferdig regulert

I planleggingsfasen for ny fylkesvei mellom Brekstad og Botngård, ble en reguleringsplan utarbeidet og vedtatt. I reguleringsplanen ble traseen for ny vei for de tre parsellene av 710 som nå er under arbeid fastslått. Veiskjæringen ved Bjugn fabrikker ble også tatt med.

Dermed finnes det en godkjent regulering for området som gjør at massene nå kan sprenges ut.

- Med den ferdige reguleringsplanen vi har for området, er det mulig å ta ut massene. Det er vinn-vinn at vi nå får gjort litt av arbeidet på fremtidig vei. Vi får se om vi har penger til å bygge selve veien, men det er en god start å få sprengt og kjørt bort massene nå, sier Sundet.

Store prosjekt

Sundet sier størrelsen på veiprosjektene som gjennomføres gjennom Fosenvegene settes i perspektiv når sprengningsarbeidet man nå får gjennomført som en «bonus» utgjør en innsparing på mange millioner kroner.

- Det er snakk om å ta ut mellom 40 og 50 000 kubikkmeter med stein. Det er store masser. Vi får nå forberedt mer vei og det er selvfølgelig bra. På sikt blir det mer ny vei i Bjugn, selv om akkurat dette prosjektet ikke ferdigstilles nå. Dette er en liten tjuvstart på det, sier Knut Sundet.

LES OGSÅ: Nå er arbeidet med 3 nye strekk av Fylkesvei 710 i gang