Samtidig som Forsvarsbygg har ansvaret for byggingen av fasiliteter for kampflyet F-35, så må Longva hver eneste dag sørge for at F-16 fly på Ørland og i Bodø «leverer varene» som en helt vesentlig del av totalforsvaret av Norge.

- Her og nå fokus

- Vi planlegger for fremtiden, men det blir også mye her og nå fokus. Vi skal styrkeprodusere på F-16. Vi sørger for driften, og håndterer hverdagen. Det er samtidig stor daglig aktivitet knyttet til luftvern, baseforsvar, vakthold og sikring, sier Aage Lyder Longva.

Det er en høstlig ettermiddag da stasjonssjefen tar i mot på kontoret ved hovedkvarteret på Ørland flystasjon. Ikke lenger Ørland hovedflystasjon. Forstavelsen «hoved» forsvant i august i år, da Longva overtok kommandoen over aktiviteten ved Bodø. Formelt har vi dermed i dag kun en flystasjon for kampfly i Norge, nemlig Ørland. Og mens andre er hektisk opptatt med bygging for F-35, som i all hovedsak foregår på et avgrenset areal nord på basen, så har Longva og hans stab fokus på å ivareta Luftforsvarets operative oppgaver.

- Det er stor aktivitet vi må forholde oss til, vi skal levere hver dag, sier Longva. I tillegg til den daglige aktiviteten på Ørlandet og i Bodø, så skal fly og mannskap også delta på øvelser i inn- og utland, samt å stille opp når NATO trenger bidrag som til eksempelvis Baltic Air Policing og Iceland Air Policing. Dette er oppgaver som flere NATO-land deler på.

Midt oppe i dette så har Longva også en rekke personer som er i full gang med opplæring på bruk og vedlikehold av F-35 ved Luke Air Force Base i Arizona i USA, samt en kontingent som nærmer seg slutten på sitt oppdrag i det afrikanske landet Mali.

- Ved Luke har Luftforsvaret fire norske F-35 som er på vingene daglig. Medregnet ektefeller og barn så er det et 70-talls nordmenn som er fast stasjonert i USA i forbindelse med F-35 programmet. Linken mellom Luke og Ørland vil øke framover, sier Longva.

Har passert 1200 kvinner og menn

Da Longva overtok som stasjonssjef på Ørlandet i 2013 var det i overkant av 600 ansatte. I dag er dette tallet vokst til mellom 800 og 900 kvinner og menn. I tillegg kommer vernepliktige, som også har vokst i antall i samme tidsrom. Summen av ansatte og vernepliktige viser at man nå har passert 1200 som har sitt daglige virke ved Ørland flystasjon. I tillegg kommer de som fortsatt har sitt virke under Longvas kommando i Bodø.

I forbindelse med omorganiseringen der Bodø ble underlagt Ørland, så er all flyaktivitet nå samlet under 132 luftving. Vingen har fått nytt motto og symbol. Mottoet lyder nå «Klar til stid», og symbolet er gullfarget vinge, sverd og skjold på sort bakgrunn.

«Klar til strid»

- Mottoet er knyttet til den nye basen og aktiviviteten ved fremskutt base i nord, som alltid skal være klare til strid. Det skal være et kamprop, forklarer Longva. Han legger til at motto og symbol fortsatt er viktig for de som har sitt daglige virke i forsvaret av landet. Nå føler han at det nye mottoet og merket viderefører vingens historie, samtidig som det samler både de som er på Ørland og de som fortsatt opererer fra Bodø.

Da Stortinget sommeren 2012 valgte å legge basen for F-35 til Ørland var planen at F-16 skulle være historie i Bodø i løpet av inneværende år. Underveis er planen endret, slik at Bodø nå blir viktig for å holde F-16 operative i årene da F-35 skal fases inn og bli bærebjelken i det norske forsvaret.

Ros til Bodø

- Selve prosessen med overtakelse i Bodø har gått meget bra, takket være åpne og motiverte mennesker. Det har vært viktig for meg å være tilstede også i Bodø. Det er viktig å få andre perspektiv og forstå problemstillinger på en annen måte gjennom å treffe hele organisasjonen, forteller stasjonssjefen. Nå handler mye om å bruke ressurser, både personell og materiell, der de er. Dette er en tilnærming Longa vil ha i forholde til operative leveranser med F-16 i tida framover.

- Med F-16 og etterhvert F-35 har vi to systemer som begge skal driftes forsvarlig, sier Longva. Han legger til at det i dag er fem «søyler» han ser som vesentlige å følge opp kontinuerlig for å lykkes på kort og lang sikt - drift, utbygging, vedlikehold, innfasing og beredskap.

- I sum blir dette å bygge basen samtidig som vi er klar til strid. Det ligger mye arbeid og mange leveranser i dette.

Gjensidig avhengighet

Et vesentlig moment for stasjonssjefen er å bidra til at forholdene ligger best mulig til rette for rekruttering til alle nivå i organisasjonen. I dette arbeidet er Longva opptatt av samarbeidet med det sivile samfunnet rundt flystasjonen, og den gjensidige avhengigheten i dette perspektivet. Longva ser fordelen ved at flest mulig ansatte velger å bosette seg lokalt, samtidig som det er viktig med et godt sivilt samferdselstilbud. Det siste handler både om flyrute, hurtigbåt og ferje.

- Vi er også avhengig av at kommunene rundt oss kan underbygge god rekruttering i form av attraktive og gode bomiljø. Ørland blir en av få baser som personell i Luftforsvaret må innom for å gjennomføre karrierepåbygging.

Longva presiserer at det ikke bare er Ørland kommune han ser som viktig for at personell skal bosette seg lokalt. – Vi har også en sterk tilknytning til Bjugn kommune, sier Longva og viser spesielt til skytefeltet på Tarva og bruken av skog og fjell til øvelser.

Langt perspektiv

- Jeg er sterkt opptatt av at vi har et langt perspektiv på denne basen. Det er viktig at det ikke oppfattes som utviklingen rundt basen begrenser mulighetene, basens utvikling betyr mye for det lokale samfunnet. Nå har vi også et fantastisk godt samarbeid med Forsvarsbygg, de gjør en kjempejobb for å få til dette. Vi er der vi skal være, avslutter stasjonssjef Aage Lyder Longva ved Ørland flystasjon.