– Hvilket fylke du bor i og hvilken skole du går på, kan ha mye å si for hvor gode resultater du får på skolen. Slik bør det ikke være, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), i en uttalelse.
Leksvik og Åfjord
Det er forskere fra Senter for økonomisk forskning som har undersøkt kvaliteten på alle videregående skoler i Norge. Dette på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Ifølge den utsendte pressemeldingen har forskerne tatt høyde for at elevenes bakgrunn varierer mellom skolene, blant annet gjennom å kontrollere for karakterer fra ungdomsskolen og sosial bakgrunn.
– Denne undersøkelsen viser at det er store forskjeller mellom skolene i Nord- og Sør-Trøndelag, når det gjelder hvor mye de bidrar til elevenes læring og andelen som fullfører. Noen skoler som skiller seg positivt ut, er Leksvik videregående skole i Nord-Trøndelag og Meldal og Åfjord videregående skoler i Sør-Trøndelag, sier kunnskapsministeren i nyhetsmeldingen.
– Skal ha samme muligheter for å lykkes
Neste år skal regjeringen legge fram en ny stortingsmelding om norsk skole. Forskjeller i skolekvalitet mellom fylker, kommuner og skoler blir et viktig tema, opplyser Kunnskapsdepartementet.
– Målet må være at alle elever skal ha de samme mulighetene til å lykkes, uavhengig av hvor de bor og hvilken skole de begynner på, sier kunnskapsministeren.