- Det er en 168 tonn tung reaktor som skal fraktes. Denne er cirka 80 tonn lettere enn den forrige trafoen som ble fraktet, fortalte leder for landtransport i Statnett Transport Rune Flakk før transporten.

Hele transporten, inkludert kjøretøyene som frakter reaktoren, er 72 meter lang. To politipatruljer fulgte også med.

Fin værmelding

Den første og største trafotransporten gikk av stabelen den 20. februar. Den gang kom snøværet tidligere enn antatt, noe som førte til problemer. I Momyrbakken sto de tunge kjøretøyene fast i flere timer.

- Vi fikk prøvd oss skikkelig i snøværet den gang. Nå sier Mesta at veien skal være bar. Det er heller ikke meldt nedbør, så da får vi stole på det, sa Flakk i Statnett før torsdagens transport.

- Etter planen

Før start i går hadde Flakk håp om å klare transporten på tre-fire timer. Den tidsplanen holdt. Starten gikk på Monstad rundt i 09.00-tida. Like etter klokken 12.00 hadde transporten svingt av fylkesvei 715 og ned mot trafotransporten.

- Transporten har gått bra. Alt gikk etter plana, og vi har ikke hatt noen problemer, opplyste Flakk på telefon til Fosna-Folket.

- Transporten er nå av trafikkert vei. Nå skal vi bare få den ned de bratte bakkene her og til trafostasjonen. Der skal reaktoren settes på plass i trafocella, sa Flakk.

Vindturbiner

Den 3. april starter transportene av de 71 vindturbinene fra Monstad og til Roan vindpark. Transportene er ventet å pågå mandag – lørdag hver uke frem mot tidlig i august. Det er beregnet opptil ti transporter per vindturbin.

Roan vindpark er den første av de fire vindparkene på Fosen som får selve vindturbinene montert. Montasjen på Storheia tar først til neste år. Der skal 80 vindturbiner plasseres. I 2020 skal vindturbinene fraktes opp til de to siste vindparkene på Harbakfjellet og Kvenndalsfjellet.

Det blir med andre ord tre år med svært mye tungtransport på Fosen.

Bildet viser den forrige trafotransporten. Foto: Terje Dybvik