Trøndelag Arbeiderparti avviklet sitt årsmøte med 230 delegater i helga i helga. Til årsmøtet hadde Indre Fosen AP snekret sammen et forslag om utvidelse av bompengeinnkrevingstiden for fjordkryssingsprosjektet til 40 år.

To viktige ting

- Trøndelag Arbeiderparti er landets største fylkeslag, og det som blir vedtatt der, blir hørt, sier Knut Ola Vang i Indre Fosen AP.

- Vi var veldig spente på om forslaget vårt ville bli vedtatt på fylkesårsmøtet. Vi er fryktelig glade for vedtaket. Nå er det to ting som er viktig skal det bli bru over fjorden. Det ene er å arbeide for bompengefinansiering over 40 år, og det andre er å komme i god dialog med Trondheim og nabokommunene rundt nullvekstmålet for persontrafikk med bil, sier Vang.

Dette er forsalget Indre Fosen Ap la fram for delegatene på fylkesårsmøtet:

Utvidelse av bompengeinnkrevingstiden ved fergeavløsningsprosjekt

For innbyggere og næringsliv på Fosen, er fjordkryssingen en utfordring. I dag tar vi ferje, med alle de begrensninger det fører med seg, men i fremtiden ønsker vi veiforbindelse over fjorden.

Bruselskapet Fosenbrua AS er derfor stiftet med en aksjekapital på kr 3,8 millioner.  Selskapet ønsker å bygge bru over Trondheimsfjorden, bru eller tunnel over Stjørnfjorden, gjøre utbedringer på veinettet på Fosen, og bygge en tunnel mellom Flakk og Trondheim. Når dette prosjektet er ferdigstilt vil majoriteten av Fosens 25.000 innbyggere nå Trondheim på under en time.

Indre Fosen kommune har investert 1 million kr i selskapet. Bjugn kommune og Fosen Regionråd har sammen med lokalt næringsliv også tegnet seg som aksjonærer

Dette er et prosjekt som ikke skal gå på bekostning av andre veiprosjekt i Midt Norge, men privatfinansieres ved låneopptak og ved hjelp av ferjeavløsningsmidler og bompenger.  Prosjektet trenger heller ikke å innom NTP, men er avhengig av å bli et Fylkeskommunalt prosjekt for å få refundert moms.

E6 bygges nå ut både nord og sør for Trondheim til gunst og utvikling for bynære kommuner, mens dagens fjordkryssing er en flaskehals og brems for utvikling på Fosen. Fosenbrua vil gjøre det mulig for Fosen å ta del i utviklingsmulighetene som ligger i å være omland til Trondheim. På Fosen er det betydelige etableringer innen blå sektor, forsvar og vindkraft. Dette er store mulighetsrom for Trøndersk næringsliv og således er også brua viktig for trafikk begge veier.

Vi har teknologien som kreves for å bygge brua. Vi ser utfordringer og løsninger med ny byutviklingsavtale og 0-vekst i biltrafikk, men det viktigste nå er en utvidelse av bompengeinnkrevingstiden ved fergeavløsningsprosjekt til 40 år. Kan man betale ned brua i løpet av 40 år vil det ikke koste mer å kjøre bru over fjorden enn det koster å ta ferge i dag.

Kirsti Leirtrø har tatt tak i denne saken i et spørsmål til samferdselsministeren. Det er Indre Fosen AP meget takknemlige for. Svaret var dessverre negativt fra ministeren. Vi ber derfor om at Trøndelag AP fatter et årsmøtevedtak i denne saken.

Forslag til vedtak: Trøndelag Arbeiderparti støtter en utvidelse av bompengeinnkrevingstiden ved fergeavløsningsprosjekt til 40 år.

Vedtaket

Dette er vedtaket fra årsmøtet: Arbeiderpartiet vil gjøre det mulig med en utvidelse av bompengeinnkrevingstiden ved fergeavløsningsprosjekt til 40 år i enkeltprosjekt etter en risiko- og sårbarhetsanalyse av prosjektet.