– Andelen som velger full pakke med integrert skjerm, dvd-spiller, USB-port og navigasjon øker raskt. Mer enn 10 000 nordmenn valgte å ettermontere slikt utstyr ifjor, sier Geir Holid, produktsjef i utstyrskjeden BilXtra.
I år tror han det blir enda flere.
– Det er mange som stiller høye krav til funksjonalitet, tilkoblingsmuligheter, lyd og design. Dessuten er slikt utstyr blitt ganske rimelig i pris, så etterspørselen vil trolig fortsette å øke, sier Holid.
Multimedia-løsninger for bil koster fra om lag 5000 kroner og oppover, ifølge Holid, mens prisen på de enklere CD-radioene starter på rundt 1000-lappen.
– Fortsatt er ettermarkedet størst for de rimelige CD-radioene. Ifjor kjøpte norske bileiere 71 000 stykker, men salget har flatet noe ut de siste årene. Av høyttalerpar ble det solgt om lag 30 000 ifjor, så det er mange som også er ute etter å oppgradere selve lyden, sier Holid.
En slitedel
Den vanligste grunnen til å bytte bilradio er slltasje og elde.
– Radioen er en slitedel man kan regne med at varer i kanskje seks – syv år, så det er helt normalt å skifte den ut midtveis i bilens levetid. Med den raske tekniske utviklingen vi ser nå er det naturlig at mange samtidig velger å oppgradere, sier Holid.
Nyheten om at FM-båndet stenges i 2017 setter nå også fart på interessen for DAB-radio i bilen.
– De siste ukene har vi fått langt flere spørsmål om dette enn tidligere. Som regel lar det seg gjøre å oppgradere bilradioen til DAB med en omformer til mellom 500 og 1000 kroner,sier Geir Holid i BilXtra.
Samtidig er bilstereo med fabrikkferdig DAB-radio på full fart inn i markedet.
DAB tar over
– I løpet av mars lanserer vi en slik CD-radio med RDS og USB-port til snaut 2000 kroner, sier salgssjef Espen Engh i Kenwood.
Han tror DAB-radioer vil ta over bilstereo-markedet lenge før 2017, og regner med at oppgradering av FM-radioer også vil ta av i løpet av året og neste år.
– Støyfritt radiomottak med 80 prosent dekning på landsbasis og flere kanaler å velge mellom motiverer mange til å anskaffe DAB-radio. Utvalget i alle prisklasser kommer til å øke raskt, sier Engh.
Det er ikke bare i bilen at kravene til stereo på hjul øker. Folk vil gjerne høre radio og musikk på jobben, og det har utvidet markedet betydelig.
– Det er mange som vil ha CD-radio i trucker, traktorer og andre arbeidsmaskiner også. På dette området har etterspørselen økt bratt de senere årene, sier Espen Engh i Kenwood.