Dersom du er abonnent, kan du lese tirsdagsavisa som Eavis her.

Meritterte designere

Det er avislayout-verdensmesterne Ally Palmer og Terry Watson som har gjort selve designjobben til Fosna-Folket. De har tidligere laget layout for storheter som franske Le Monde, danske Politiken og norske Dagens Næringsliv. Åtte ganger har radarparet vunnet den prestisjetunge prisen «Worlds best design».

Mer nært stoff

Fosna-Folkets redaktør Alexander Killingberg er stolt over det nye designet.

- Jeg mener avisa har fått et mer profesjonelt uttrykk. Det er lite som skiller vårt design fra layouten til større aviser med mer ressurser, sier han.

Killingberg forteller at avisa også har gjort noen mindre innholdsmessige grep.

- Vi har blant annet sikret mer nært stoff ved å utvide til to «folk-sider». Videre har vi en ny spalte på sistesiden med navnet «dagens fosning». I sistnevnte spalte skal vi styre langt unna politikere og andre «offentlige personer» som får mer enn nok plass i avisa, sier redaktøren.

Ny logo

Killingberg mener ellers at det tradisjonelle nyhets-, sport- og kulturstoffet fremstår på en bedre måte med det nye designet.

- Jeg er sikker på at dette er et ordentlig fremskritt, sier han.

Fosna-Folket har også valgt å endre logoen.

- Det er de to meritterte skotske designerne som har laget den nye logoen. Den nye logoen er fetere, har en sprekere farge og slår mer. En logo skal vises. Nylogoen er faktisk ganske lik den logoen Fosna-Folket hadde på store deler av 1990-tallet og tidlig 2000-tall, mener Killingberg som er spent på lesernes reaksjoner.

Ally Palmer og Terry Watson. Foto: Roger Rein, Innherred