Like utenfor Herøy Industripark i Tjørvåg på Sunnmøre ligger den gamle Garten-båten MK Vollert. Det er nå frykt for oljeutslipp og  kommunen reagerer sterkt, melder Sunnmørsposten.

Nabo til et fredet naturvernområde

– Vi kan ikke ha en båt liggennde på sjøunnen her. Dette er midt i "den grøne korridoren" og samtidig nabo til et fredet naturvernområde, sier anleggs- og driftsleder Jon Rune Våge i Herøy kommune til avisa.

Det var mandag at det ble avdekket at båten ligger på rundt 25 meters dyp like ved kaia.

– Vi har høyrt rykte om at en båt sank i 2007-2008, men vi har ikke fått dette endelig stadfestet før i går, sier Våge.

Det er nå frykt for at olje kan lekke fra vraket, men det er ennå uvisst om når man får løst problemet.

Nygårdsvoldbåt

I spalten "Fra gamle dager" hadde Kurt Haukaas en presentasjon av MK Vollert i 2005. Da ble følgende blant annet skrevet:

MK Vollert med kjenningssignalet LKAE, ble bygd på Snilstveitøy i Hardanger i 1938 som såkalt Nygårdsvoldbåt. Det betydde statlig støtte til byggingen gjennom Statens Fiskerbank. Dette var et tiltak som ble satt i verk på grunn av de harde 30-åra. Første reder var Reinert Voll, derav det spesielle navnet som ble sammensatt av rederens for- og etternavn. Dette navnet har skuta hatt siden. Båtbyggerne i Hardanger har alltid hatt et rykte på seg for å bygge pene og gode sjøbåter. Denne hardangerkutteren, som ble oppmålt til 60 fot lang, 18 fot bred og 9 fot dypgående, var ikke noe unntak. I 1941 kom den til Kråkvåg for første gang – kjøpt av Ola Grøndtvedt og sønnen Oddvar. Etter hvert kom brødrene Laurits og Ottar inn som partshavere.

Da Vollert ble overtatt av Grøndtvedt-familien hadde den en ènsylindret Wickmann-motor på 40 hestekrefter som framdriftsmaskineri. Allerede i 1948 hadde båt og motor blitt for liten for den driftige familien. På båtbyggerstedet framfor noen i Trøndelag på denne tida, Grøtvågen verft i Hemne, ble den forlengt med hele13 fot. I 1950 ble det innmontert en brukt tosylindret Tuxhamm semidiesel på 120 HK. Den var hentet fra en båt fra Espevær. Det litt spesielle her, var at selgeren av denne motoren hadde bruk for Vollerts gamle motor, en noe uvanlig brukt mot brukt-handel.

ST - 122 - Ø

MK Vollert var fiskeriregistrert med ST - 122 - Ø, men det spesielle var at båten aldri ble direkte brukt til fiske. «Bomsing» på storsildfiske var det nærmeste den kom til å kunne omtales som fiskebåt. Hovedsakelig ble den brukt til frakting av råstoffer til familiens silde- og fiskeforedlingsbedrifter, foruten noe som fraktebåt. I 1987 fikk Vollert innmontert en 60 kbm tank i lasterommet og fram til salget av båten i 2003, gikk den blant annet  til Bjugn Industrier AS med avskjær fra lakseslakteriene og sildeforedlingsbedriftene. Dette «avfallet» som igjen ble til proteinrik fortilsetning.

På mange måter har Vollert framstått  som et «gjenbruksfartøy». I 1965 fikk den «ny» motor: en 180 HK Caterpillar, samt bomsvingerne  fra Vallersunds-skuta Svanhild etter at denne hadde et større  havari utenfor Tautra i Trondheimsfjorden. Samme år fikk Vollert nytt overbygg fra skuta Osean av Sandnessjøen. Radaren er fra sandbåten Solkari (opphugget 2004) og i 1976 fikk den nok en gang «ny» motor – denne gangen en 340 HK Caterpillar fra en skute som forliste ved Barøya i Vestfjorden! I 2003 forlot Vollert sin faste havn på Garten. Noe fornedrende for den gang så stolte hardangerkutteren, ble den slept til sine nye eiere utenfor Bergen.