Første ferdig

I august 2014 startet arbeidet med å oppgradere to eksisterende befalskaserner. Arbeidet ble utført av Einar Brekstad AS og sto ferdig i slutten av juni 2015. De to kasernene er helt like, og rommer totalt 44 hybler med eget bad.

- De to rehabiliterte befalskasernene representerer en viktig milepæl, da det er de første permanente byggene som står klare i forbindelse med bygging av den nye kampflybasen, sa direktør for Forsvarsbygg kampflybase Olaf Dobloug da byggene ble overlevert sommeren 2015.

Infrastruktur

I 2015 begynte arbeidet med oppgraderingen av infrastruktur for å dekke behovene til en større flystasjon på Ørlandet.

Entreprenøren Thor Gjul ferdigstilte arbeidet med nye rør for vann, avløp og overvann, ny IKT-infrastruktur, nye adkomstveier og gang- og sykkelveier på de eksisterende veiene på flystasjonen i 2016.

Ytterligere infrastrukturarbeid foregår fortløpende på flystasjonen utenfor kontrakten for hovedinfrastrukturen. Dette arbeidet vil trolig ikke være ferdig før hele oppgraderingsarbeidet av flystasjonen nærmer seg ferdigstillelse i 2020.

Energisentral

Vinteren 2016 begynte arbeidet med en ny energisentral med fjernvarme- og fjernkjølerør. De eksisterende oljekjelene skal byttes ut med miljøvennlig fyring som tar i bruk jordvarme og bioolje, som etter planen skal skje i 2018/19.

I tillegg skal hele oppvarmingsbehovet for de nye byggene også benytte energisentralen og de 144 brønnene som bores dypt ned i bakken og tilhørende varmepumper. Energisentralen vil stå helt ferdig sammen med utfasingen av alle oljekjelene.

Skisse av skvadronbygget. Det er strenge sikkerhetsregler som gjør at Fosna-Folket ikke får ta bilder av bygget av sikkerhetsmessige årsaker. Foto: Forsvarsbygg

Skvadronbygg

I februar 2015 la kronprins Haakon ned grunnsteinen for det nye skvadronbygget. Bygget sto ferdig sommeren 2017. Skvadronbygget inneholder administrasjon og kontorlokaler for to F-35 skvadroner og én vedlikeholdsskvadron.

Åtte F-35 simulatorer og øvingslokaler er også på plass i bygget på 10.000 kvadratmeter.

Vedlikeholdsbygg

I forlengelsen av skvadronbygget ligger vedlikeholdsbygget for F-35 kapasitetene på Ørlandet. Bygget er på rundt 12.000 kvadratmeter og inneholder fasiliteter for vedlikehold og støttefunksjoner for F-35 i ti vedlikeholdsdokker.

I august i 2017 ble de to første vedlikeholdsdokkene overlevert fra byggherren til Luftforsvaret i forbindelsen med markeringen av at flystasjonen er klar for mottak av Norges nye kampfly, F-35. Etter planen skal hele bygget stå ferdig før utgangen av 2017.

Rullebaneforlengelse

Vinteren 2016 begynte arbeidet med å forlenge hovedrullebanen på Ørlandet fra 2714 til 3000 meter. Det er nordsiden av rullebanen som er blitt lenger. Arbeidet sto ferdig høsten 2017.

Rullebanen er blitt lenger for å tilfredsstille NATOs krav til lengde på rullebanene for overvåkingsflyet AWACS, og også for at Ørland flystasjon skal være rustet for å betjene større transportfly og tankfly.

Skisse av skvadron- og vedlikeholdsbyggene som nå står ferdige på Ørlandet. Foto: Forsvarsbygg

Mannskapsforlegning 1

Våren 2016 begynte arbeidet med den første av to mannskapsforlegninger som hver har 180 sengeplasser. Arbeidet sto ferdig i mai 2017.

Det er 30 seksmannsrom i mannskapsforlegningen. Etter planen skal et tilsvarende bygg med ytterligere 180 sengeplasser stå ferdig i 2018.

Befalskaserne 1

Våren 2016 begynte arbeidet med den første av to befalskaserner. Bygget ble overlevert til driftsenheten i slutten av september i 2017.

Det er totalt 50 kvarter for befal med eget bad som står ferdig i det nye bygget på tre etasjer. Et tilsvarende bygg med 72 befalskvarter skal etter planen stå ferdig i 2018.

Brannøvingsfelt

Sommeren 2016 startet arbeidet med et nytt brannøvingsfelt. Det sto ferdig i slutten av september 2017. Thor Gjul er totalentreprenør for infrastrukturen og anleggsområdet.

Utstyret til montering og levering av en flymodell for simulering av ulike brannscenarier, står den tyske bedriften Fitra system for.

- Den største utfordringa i prosjektet har vært manglande referanseanlegg i Noreg, skriver Forsvarsbygg på sine nettsider i forbindelse med ferdigstillelsen av anlegget.

Den nye hangaren for 330 skvadronens redningshelikopter på Ørlandet. Foto: Forsvarsbygg

Redningshelikopter

I begynnelsen av april 2017 sto 330 skvadronens nye base for redningshelikopter på Ørland flystasjon klar. På Ørland er det tre nye dokker for helikopter, verksted og kontorer, komplette operative fasiliteter for drift av redningstjenesten og bolig for tilstedevakt som er bygget.

Prosjektet er del av Forsvarsbygg oppdrag med å klargjøre seks nye anlegg for redningshelikopter. De ligger på Rygge, Florø, Bodø, Banak, Ørland, og med hovedbasen på Sola utenfor Stavanger.

Norge anskaffer 16 nye redningshelikoptre av typen AW101 som skal erstatte dagens Sea King helikopter. Disse helikoptrene skal etter planen ankomme Ørlandet i 2018.

Arkeologiske utgravinger

Over tre somre, fra sommeren 2014 til og med sommeren 2016 har NTNU Vitenskapsmuseet gjort arkeologiske utgravinger på et område som er omtrent 110 dekar. Utgravingene har ført til funn av over 10.000 arkeologiske spor og funn av rundt 1.500 gjenstander.

Prosjektet har hatt en kostnadsramme på 45 millioner kroner, men bare 40 millioner kroner blir brukt. Funnene går tilbake til jernalderen (ca. 500 f.Kr.) og frem til 1100-tallet. Den endelige utgravingsrapporten skal etter planen ferdigstilles i løpet av 2017, etter at de siste prøveresultatene er klare.