Bildet/bildene sender du til: redaksjonen@fosna-folket.no

Direkte til "Båter i leia " her!

Klarer du å finne ut hvilken båt du har tatt bilde av, så send oss gjerne en kort tekst om akkurat det.

Ser du navnet på båten, så kan du ved å søke i blant annet Skipsregistrene finne mer ut om de ulike båtene.

Direkte til Skipsregistrene her!

SE OGSÅ:Webkameraer skip

DENNE BÅTEN med navnet "Carpe Diem" er prissatt til 20 millioner kroner og er hele 20 meter lang, 55 tonn og en bredde på 5,1 meter. Båten er produsert av Princess Yachts International fra Plymouth i England. Eieren av båten er fra Røst i Nordland. Foto: Olav Bjørkli
Denne flotte gamle seilbåten passerte ved Adsen utenfor Lysøysundet 22. juli. Ukjent navn. Foto: Olav Bjørkli
Seilskuta "Trinovante" til kai på Uthaug 22. juli 08. Den kommer muligens fra Colchester. (dette navnet stod bak på skuta og på redningsbøyene). Foto: Torill Dalehavn
Seilskuta "Trinovante" til kai på Uthaug 22. juli 08. Den kommer muligens fra Colchester. (dette navnet stod bak på skuta og på redningsbøyene). Foto: Torill Dalehavn
Denne flotte gamle seilbåten passerte ved Adsen utenfor Lysøysundet 22. juli. Ukjent navn. Foto: Olav Bjørkli
Denne flotte gamle seilbåten passerte ved Adsen utenfor Lysøysundet 22. juli. Ukjent navn. Foto: Olav Bjørkli
ADELLA: Galeasen Adella på vei sørover fra Lofoten. Galeasen, som ble bygget i 1860-årene, eies av Mosvolds rederi i Farsund er kanskje landet flotteste fra sin tid. På bildene stevner hun inn Bjugnfjorden, 8. juli i år, med fulle æresbevisninger (signalflaggene oppe). Det skuldes at galeasen for over 50 år siden hadde adresse Tinboden. Den gangen het hun Missionær Skrefsrud, og var eid av Arne Elven i Ervika. Han brukte galeasen i frakt av saltfisk fra Lofoten. Mvh: Jan Olav Straume
ADELLA: Galeasen Adella på vei sørover fra Lofoten. Galeasen, som ble bygget i 1860-årene, eies av Mosvolds rederi i Farsund er kanskje landet flotteste fra sin tid. På bildene stevner hun inn Bjugnfjorden, 8. juli i år, med fulle æresbevisninger (signalflaggene oppe). Det skuldes at galeasen for over 50 år siden hadde adresse Tinboden. Den gangen het hun Missionær Skrefsrud, og var eid av Arne Elven i Ervika. Han brukte galeasen i frakt av saltfisk fra Lofoten. Mvh: Jan Olav Straume
WITH JUNIOR: With Junior, her sørgående på vei til Lysøysund den 19.7. 2008. Skarvskjæret på Lauvøyfjorden ligger forut for båten på styrbord baug. MS With Junior er 60 x 13 meter, bygget i 1998 på Vaagland Båtbyggeri. Går i rute mellom Stavanger og Tromsø på 14-dagers rundtur, så den kan sees ganske ofte i leia. Båten eies av Egil Ulvan Rederi AS. Hilsen: Fridtjof Simonsen.
LOFOTEN: Lofoten på vei til ekstraordinært anløp på Bessaker den 19.7.2008. Her fotografert med Fosens landemerke i bakgrunnen, Kopparn. Valsøya er nærmeste landkjenning. Båten skulle sette av "charterturister" til Fiskefestivalen i Bessaker, en sak som er dekket tidligere av Fosna-Folket. MS Lofoten er er nest eldst i hurtigruteflåten, byggeår 1964. Med sine smekre linjer med strategiske mål 87 meter ganger 13 meter er hun et av de flotteste synene på fosenkysten, hver gang hun passerer oss på tur til og fra Kirkenes. Hilsen Fridtjof Simonsen.
RS HARALD V: Fra Bessakerfestivalen. Redningsskøyta Harald V kommer. Foto: Torill Olsen, Rissa
LOFOTEN: Under den 29. Fiskefestivalen på Bessaker, var det denne gangen den "gamle dame" hurtigruteskipet Lofoten (44) som anløp Bessaker. Anløpet av hurtigruta er et av høydepunktene under Fiskefestivalen og når Jan Borseths orkester samtidig spiller på kaia blir det en fantastisk og spesiell stemning. Foto: Joar Hauknes, Roan
LOFOTEN: Under den 29. Fiskefestivalen på Bessaker, var det denne gangen den "gamle dame" hurtigruteskipet Lofoten (44) som anløp Bessaker. Anløpet av hurtigruta er et av høydepunktene under Fiskefestivalen og når Jan Borseths orkester samtidig spiller på kaia blir det en fantastisk og spesiell stemning. Foto: Joar Hauknes, Roan
LOFOTEN: Under den 29. Fiskefestivalen på Bessaker, var det denne gangen den "gamle dame" hurtigruteskipet Lofoten (44) som anløp Bessaker. Anløpet av hurtigruta er et av høydepunktene under Fiskefestivalen og når Jan Borseths orkester samtidig spiller på kaia blir det en fantastisk og spesiell stemning. Foto: Joar Hauknes, Roan
KYSTBUNKER: "Kystbunker" hører hjemme i Kristiansund, og er på vei til hjembyen på sørgående den 18.7. 2008. Her fotografert med den sørlige delen av Adsen (Asenvågsøy) som bakgrunn, ganske sent på kvelden. Kystbunker er bygget i 1996, lengde 35 meter, bredde 8 meter. Som navnet sier er dette en liten tankbåt, kan også kalles for brønnbåt i andre sammenhenger.Hilsen: Fridtjof Simonsen.
SCAN TRADER: Scan Trader på vei sørgående til Lysøysund, her fotografert på Lauvøyfjorden den 17.7. 2008. Rett over forskipet kan vi skimte øya Gjesingen, ca 6 nautiske mil (ca 11 km) vest ut mot Frohavet. Båten (tankbåt) er 48 meter lang og 8 m bred, bygd i 1964. Hilsen: Fridtjof Simonsen.
GRAND PRINCESS: Cruiseskipet Grand Princess i det hun passerte Raudberget (Stadsbygd) på tur sørover til Geiranger. Foto: Håvard Sørloth
GRAND PRINCESS: Cruiseskipet Grand Princess i det hun passerte Raudberget (Stadsbygd) på tur sørover til Geiranger. Foto: Håvard Sørloth
GRAND PRINCESS: Cruiseskipet Grand Princess i det hun passerte Raudberget (Stadsbygd) på tur sørover til Geiranger. Foto: Håvard Sørloth
GRAND PRINCESS: Cruiseskipet Grand Princess i det hun passerte Raudberget (Stadsbygd) på tur sørover til Geiranger. Foto: Håvard Sørloth
ARTIC FJORD: Artic Fjord: Båten er her på nordgående på Lauvøyfjorden, om kvelden 15.7. 2008. Lasten er vanligvis fôr til oppdrettsanlegg. Mål: Lengde: 60 meter, bredde 14 meter. Fototeknisk: Skarpt motlys fra vesthimmelen legger landsiden av båten i skygge, men er forsøkt rettet opp. Hilsen Fridtjof Simonsen
POLARLYS: "Hurtigruta Polarlys i oppoverbakke utenfor Vallersund...hehehe..." Hilsen: Gøran Dalehavn
HURTIGRUTA: Hurtigruta i Bessakersundet. Foto: Ane Torgersen Selnes, Åfjord
WILSON: M/S Wilson Split på tur inn til Ottersbo Pukkverk den 12.07.08 for lasting av asfalttilslag til Island. Båten Laster 5600 mdwt. Gravemskinen på dekk er 90 tonn. Foto: Ketil Oksvold
WILSON: M/S Wilson Split på tur inn til Ottersbo Pukkverk den 12.07.08 for lasting av asfalttilslag til Island. Båten Laster 5600 mdwt. Gravemskinen på dekk er 90 tonn. Foto: Ketil Oksvold
WILSON: M/S Wilson Split på tur inn til Ottersbo Pukkverk den 12.07.08 for lasting av asfalttilslag til Island. Båten Laster 5600 mdwt. Gravemskinen på dekk er 90 tonn. Foto: Ketil Oksvold
WILSON: M/S Wilson Split på tur inn til Ottersbo Pukkverk den 12.07.08 for lasting av asfalttilslag til Island. Båten Laster 5600 mdwt. Gravemskinen på dekk er 90 tonn. Foto: Ketil Oksvold
VESTERÅLEN: Hurtigrute Vesterålen på nordgående, her avbildet i et gløtt mellom Smørholmene ved Lauvøya, den 10.7.2008 kl 15.45. Vesterålen er det siste skipet som selskapet har igjen av de tre båtene fra "mellomgenerasjonen". Byggeår 1983, lengde 108 meter, bredde 16,5 meter. Skipet var fra starten av et utpreget kombinert laste-/passasjerskip, men ble i 1988 ombygget til et mer rendyrket passasjerskip med ny lugardel på akterskipet. Hilsen: Fridtjof Simonsen.
BROVIG VIENTO: Tankbåten Brovig Viento av Gibraltar på vei til Lysøysund den 10.7. 2008 kl 15.30. Lysøya i bakgrunnen, ellers ser vi en snipp av skjæret Kråka. Båten ankret opp på reden utenfor Lysøysund. Lengde: 100 meter. Fototeknisk: Hildring i lufta lager litt "urolige" linjer på bildet. Det er mye luft mellom kamera og båten; bildet er tatt med telelinse på ca 3.500 meters avstand. Det forklarer også hvorfor Kråka ser ut til å ligge så nær båten. Hilsen Fridtjof Simonsen.
STIG HALLE: Her er sandbåten Stig Halle i fart fra Lysøysund på nordgående, 10.7. 2008 kl 10.15. Stig Halle sees ofte i leia Namsos/Fosen. I disen i bakgrunnen kan vi skimte Skjørøya; Smørholmen på Lauvøyfjorden rett forut. Båten seiler i fart for Nordfosen Pukkverk. Mål: lengde 52 meter, bredde 10 meter. 800 dwt. Hilsen Fridtjof Simonsen.
MIDNATSOL: Et vanlig syn i Fosenleia, men likevel et flott skue. Hurtigruta Midnatsol på nordgående den 9.7. 2008. Her har den nettopp kommet ut av den smale passasjen mellom Leikua og Smørholman på Lauvøyfjorden. Med sine 22 meters bredde har ikke båten så mye å gå på her, der det er 180 meter mellom holmene. Strøm og vind får godt tak i store båter; her må det navigeres nøye. Lengden på Midnatsol er 135 meter. Byggeår 2003, og båten er den nyeste som går i ordinær hurtigrutefart. Hilsen Fridtjof Simonsen.
ROMANIA: BBC Romania. Båten passerer her Åfjordstrømmen ved Selnes på sørgående, etter å ha levert deler til vindmøller på Monstad kai. Tidspunkt: Tirsdag 8.juni 2008 ca kl 21.30. Landskapet nærmest båten er Straumsholmen, fjellene i bakgrunnen er toppene som ligger opp fra Oldenfjorden i Bjugn. Merk "bulben" i baugen. Tydelig at båten nå går i ballast siden så mye av den ligger så høyt i sjøen. Hilsen: Fridtjof Simonsen
FOSENBULK: Bulkskipet Fosenbulk eies av Fosenfrakt AS i Bjugn. Bar tidligere navnet Hester. Bygd i 1979 i Nederland. 55,65 meter, 639 brt. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
FOSENBULK: Bulkskipet Fosenbulk eies av Fosenfrakt AS i Bjugn. Bar tidligere navnet Hester. Bygd i 1979 i Nederland. 55,65 meter, 639 brt. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
FOSENBULK: Bulkskipet Fosenbulk eies av Fosenfrakt AS i Bjugn. Bar tidligere navnet Hester. Bygd i 1979 i Nederland. 55,65 meter, 639 brt. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
SVARTFOSS; Fryse- og containerskipet Svartfoss ex Kristian With ble omdøpt til Svartfoss like før den ble overtatt av islandske Eimskip i 2005. 2990 bruttotonn. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
SVARTFOSS; Fryse- og containerskipet Svartfoss ex Kristian With ble omdøpt til Svartfoss like før den ble overtatt av islandske Eimskip i 2005. 2990 bruttotonn. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
SVARTFOSS; Fryse- og containerskipet Svartfoss ex Kristian With ble omdøpt til Svartfoss like før den ble overtatt av islandske Eimskip i 2005. 2990 bruttotonn. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
SVARTFOSS; Fryse- og containerskipet Svartfoss ex Kristian With ble omdøpt til Svartfoss like før den ble overtatt av islandske Eimskip i 2005. 2990 bruttotonn. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
SVARTFOSS; Fryse- og containerskipet Svartfoss ex Kristian With ble omdøpt til Svartfoss like før den ble overtatt av islandske Eimskip i 2005. 2990 bruttotonn. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
CHRISTINE: Brønnbåten Christine som har Trondheim som hjemsted. Eies av Frøy Sjøtransport AS på Sistranda. Ble bygd av Sletta Båtbyggeri i Mjosundet i 2001. 40,5 meter lang, 498 brt. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
CHRISTINE: Brønnbåten Christine som har Trondheim som hjemsted. Eies av Frøy Sjøtransport AS på Sistranda. Ble bygd av Sletta Båtbyggeri i Mjosundet i 2001. 40,5 meter lang, 498 brt. Fotografert utenfor Asserøya 1. juli. Foto: Olav Bjørkli
BERGSKALD: Oljetanskipet Bergskald fotografert utenfor Asserøya 1. juli. "Bergskald" ble bygd i Gydinia i Polen i 1997. Skipet eies av KGJS TANK AS i Fyllingsdalen ved Bergen. Lengde: 70,020 meter, 1400 brt. Foto: Olav Bjørkli
BERGSKALD: Oljetanskipet Bergskald fotografert utenfor Asserøya 1. juli. "Bergskald" ble bygd i Gydinia i Polen i 1997. Skipet eies av KGJS TANK AS i Fyllingsdalen ved Bergen. Lengde: 70,020 meter, 1400 brt. Foto: Olav Bjørkli
BERGSKALD: Oljetanskipet Bergskald fotografert utenfor Asserøya 1. juli. "Bergskald" ble bygd i Gydinia i Polen i 1997. Skipet eies av KGJS TANK AS i Fyllingsdalen ved Bergen. Lengde: 70,020 meter, 1400 brt. Foto: Olav Bjørkli
COSTA VICTORIA: Cruiseskipet Costa Victoria i Trondheim 2. juli. Skipet er eid av Costa Cruises. Skipet ble bygd i 1996 og renovert i 2004. 252,9 meter langt og plass til 2394 passasjerer. Foto: Trond Moksnes
COSTA VICTORIA: Cruiseskipet Costa Victoria i Trondheim 2. juli. Skipet er eid av Costa Cruises. Skipet ble bygd i 1996 og renovert i 2004. 252,9 meter langt og plass til 2394 passasjerer. Foto: Trond Moksnes
NJORD: Kytsvaktskipet KV Njord utenfor Hovdetåa, Ørland. KV Njord er det fjerde fartøyet av Nornen klassen, bygget og utrustet ved Gryfia verftet i Stettin, Polen. Lengde 47,2 m. Foto: Gunnhild Eidsaune Bakken
QUEEN ELISABETH 2: Cruiseskipet Queen Elisabeth 2 på vei ut av fjorden. Bildet er tatt fra Galgeneset i Rissa. Foto: Torill Olsen
ARCADIA: Cruiseskipet "Arcadia" i Trondheim. Eies av P&O Cruises. Bygd i 2005, lengde 285 meter, 83.000 brt. og plass til 2388 passasjerer. Foto: Trond Moksnes
ARCADIA: Cruiseskipet "Arcadia" i Trondheim. Eies av P&O Cruises. Bygd i 2005, lengde 285 meter, 83.000 brt. og plass til 2388 passasjerer. Foto: Trond Moksnes
HURTIGBÅTER: Hurtigbåter og Kystekspressen i Trondheim. Foto: Trond Moksnes
COSTA ATLANTICA: Cruiseskipet "Costa Atlantica" utenfor Trondheim. Skipet er eid av Costa Cruises. Bygd i 2000 og er 292,5 meter langt, og har kapasitet på 2680 pasasjerer. Foto: Trond Moksnes
COSTA ATLANTICA: Cruiseskipet "Costa Atlantica" utenfor Trondheim. Skipet er eid av Costa Cruises. Bygd i 2000 og er 292,5 meter langt, og har kapasitet på 2680 pasasjerer. Foto: Trond Moksnes
GRAND PRINCESS: Cruiseskipet "Grand Princess", som gjestet Trondheim forrige måned. Det Bermuda-registrerte skipet, som tilhører amerikanske Princess Cruises, er 290 meter langt, har 18 dekk og plass til 2600 passasjerer. Besetningen teller 1100. Foto: Trond Moksnes
GRAND PRINCESS: Cruiseskipet "Grand Princess", som gjestet Trondheim forrige måned. Det Bermuda-registrerte skipet, som tilhører amerikanske Princess Cruises, er 290 meter langt, har 18 dekk og plass til 2600 passasjerer. Besetningen teller 1100. Foto: Trond Moksnes
GRAND PRINCESS: Cruiseskipet "Grand Princess", som gjestet Trondheim forrige måned. Det Bermuda-registrerte skipet, som tilhører amerikanske Princess Cruises, er 290 meter langt, har 18 dekk og plass til 2600 passasjerer. Besetningen teller 1100. Foto: Trond Moksnes
GRAND PRINCESS: "Grand Princess", som gjestet Trondheim forrige måned. Det Bermuda-registrerte skipet, som tilhører amerikanske Princess Cruises, er 290 meter langt, har 18 dekk og plass til 2600 passasjerer. Besetningen teller 1100. Foto: Trond Moksnes
PRINCESS DANAE: Cruiseskipet "Princess Danae" 16.531 bt, fra Portugal. Ved havn i Trondheim. Foto: Trond Moksnes
PRINCESS DANAE: Cruiseskipet "Princess Danae" 16.531 bt, fra Portugal. Ved havn i Trondheim. Foto: Trond Moksnes
QUEEN MARY 2: Cruiseskipet "Queen Mary 2", eid av Cunard Line, utenfor Trondheim i 2007. Bildet er tatt fra hurtigbåten til Vanvikan. Foto: Trond Moksnes