– Det er jo positivt at så mange prøver å skifte lyspærer selv. Samtidig er det nok en viss fare for at mange utsetter jobben og kjører for lenge med feil på lysene, sier Thorbjørn Wiborg i verkstedkjeden BilXtra.
En del av bileierne gir nok også opp underveis, tror han.
– På mange modeller er skifting av lyspærer blitt vanskeligere, særlig fordi det er kronglete å komme til. Etter et mislykket forsøk hjemme i garasjen er det nok en del som bare kjører videre uten å gjøre noe mer, sier Wiborg.
De som ikke skifter lyspærene selv, får hjelp på et verksted eller en bensinstasjon, ifølge en undersøkelse YouGov Norge har gjort for for BilXtra.
Tar tid å rette
Oversikter som viser omfanget av biler med lysfeil på norske veier, tyder på at det tar tid før slike feil blir rettet.
– Hver fjerde bil som kommer inn til periodisk kjøretøykontroll har feil med lysene. Det innebærer at mange hundre tusen biler sannsynligvis kjører rundt med lysfeil til enhver tid, sier daglig leder Arild Hansen i Autobransjens leverandørforening.
Hans råd til bileierne er å bytte begge hovedlyspærene samtidig dersom den ene ryker, slik at man kan føle seg sikrere på at alt er i orden for lang tid fremover når man først fikser lysene.
Farlig høstmørke
– Det er viktig også å sørge for at hovedlyskasterne er riktig justert, for å få optimalt lysbilde og forhindre sjenerende blending av møtende trafikk. Dessuten er rene lykteglass selvfølgelig avgjørende for å få godt lys, sier Arild Hansen.
En grundig lyssjekk bør alltid foretas før august er omme, mener Thorbjørn Wiborg i BilXtra.
– Høstmørke veier betyr økt risiko for uhell hvis ikke lysene er i orden, sier han.