- Vi er i gang med en områdestudie for Stjørnfjorden. Som del av det oppdraget skal vi se på grunnforholdene for å se om prosjektet er mulig å gjennomføre. Transport og tilrigging er en ganske stor del av kostnadene, så da kontaktet vi Orkdalsregionen for å høre om de også skal se på grunnforholdene mellom Ørland og Agdenes. Det skal de og vi sparer flere hundre tusen kroner på å kartlegge begge fjordene samtidig, sier daglig leder i Fosenbrua, Olav Ellevseth.

Før sommeren skal de akustiske grunnundersøkelsene gjennomføres i Stjørnfjorden og i Trondheimsfjorden både mellom Ørland og Agdenes og mellom Rørvik og Flakk.

Ellevseth sier grunnforholdene kan avgjøre om tunnel eller bro over Stjørnfjorden vil være billigst.

-Knytte Fosen sammen

I dag er det prosjekter på gang som utreder å erstatte de to fergeforbindelsene over Trondheimsfjorden.

Begge de to prosjektene ønsker samtidig å knytte sammen Fosen ved en fjordkryssing over Stjørnfjorden. Det vil korte ned reisetiden mellom Ørland og Bjugn på den ene siden og Indre Fosen på den andre siden av fjorden.

- Vi ser allerede på kostnadene for å bygge kryssingen over Stjørnfjorden for seg selv. Det er så viktig internt for Fosen. Våre beregninger viser at en bro der vil ha en døgntrafikk på mellom 2000 og 2500 kjøretøy. Samtidig viser modellene at økningen på sambandet mellom Flakk og Rørvik nesten ikke vil øke, forteller Ellevseth.

- Det betyr at det aller meste av bruken vil være internt på Fosen.

Bro eller tunnel

Kartleggingen av grunnforholdene skal se på hvor tykke avsetningene over fjellet er i Stjørnforjden, og også den nøyaktige bunnprofilen og dybdene i fjorden.

- Vi planlegger en nedbetalingstid på 40 år for prosjektet. For en tunnel med en levetid på 50 år, vil man trolig måtte ha to store rehabiliteringer. Lengden på en tunnel vil i stor grad avgjøres av hvor dypt den må gå. Det er krav til to tunnelløp etter lengde og trafikkmengde. Grunnundersøkelsene kan avklare om bro elle tunnel er billigst, sier Ellevseth.

Det gule området viser de cirka 14 kvadratkilometerne som skal kartlegges for fjordkryssing mellom Ørland og Agdenes, mens det røde området på cirka 9 kvadratkilometer ser på grunnforholdene over Stjørnfjorden. I tillegg skal området mellom Flakk og Rørvik kartlegges. Foto: Rambøll

Bompenger

Ellevseth sier kryssing av Stjørnfjorden kan realiseres under forutsetning av 40 års nedbetalingstid på investeringen.

- Kryssingen kan vi finansiere. Spørsmålet er hvor mye ny vei vi kan få med i begge ender. Med en beregnet trafikk på over 2000 kjøretøy hver dag og bompenger på 100 kroner for overfarten, vil vi ta inn omkring 100 millioner kroner i bompenger hvert år, utdyper han.

Fosen-prosjekt

Det er Orkdalsregionen som leder fjordkryssingsprosjektet mellom Agdenes og Ørlandet. De har gått inn med 225 000 kroner til grunnundersøkelsene, mens kommunestyret i Ørland kommune i forrige uke enstemmig vedtok å bevilge de resterende 75 000 kronene.

Kommunen skal de ta med saken videre til Fosen regionråd fordi prosjektet er viktig for hele Fosen, ikke bare for Ørlandet.

Ellevseth opplyser at den andre delen av prosjektet som er bekostet av Fosenbrua har en tilsvarende kostnadsramme.

Etter planen skal selve kartleggingen finne sted før sommeren.

- Vi forventer resultater rett over ferien, sier Olav Ellevseth.