Prisen på veiprosjektet i Berfjorden var i juni i fjor beregnet til 180-211 millioner kroner. Daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene avviser at det byr på problemer at den estimerte kostnaden nå er høyere enn dette.

- I anslaget vi hadde i fjor lå det en feilmargin på 15 prosent. I tillegg må vi regne inn prisstigningen. Det går ikke an å si at dette er for dyrt eller for billig i forhold til det vi antok. Vi vet aldri prisen før vi har gått gjennom hele prosjektet i detalj. Men sammenlignet med det tallet vi tippet, så er det endelige anslaget rimelig innenfor feilmarginen. Det er ingen fare for prosjektet, sier han.

Ny behandling

Fylkestinget i Trøndelag vedtok i juni i fjor å gå for veiprosjektet. Kostnadsanslaget på 180 til 211 millioner kroner lå da til grunn. Nå skal saken til endelig godkjenning i fylkesutvalget. Sundet håper saken kommer opp den 23. august. Han kan ikke se for seg at politikerne gjør noe annet enn å vedta og legge prosjektet ut på anbud.

- Tror du det kan bli problemer med å få gjennom saken?

- Nei. Da blir jeg overrasket. Det er jo de (politikerne, red.anm.) som ønsker dette. Dette blir nok greit. Det er mer en formalitet at saken skal opp, sier Sundet.

Byggestart

Dersom fylkespolitikerne gir sin endelige godkjenning til prosjektet, blir de to tunnelene lagt ut på anbud i høst. Sundet forventer byggestart en gang før jul.

- Jeg tror det blir vanskelig å komme i gang lenge før jul. Vi skal tross alt ha på plass en tunnelentreprenør som er ledig og alt. Det er jo uansett tidspunktet for ferdigstilling som er viktig. Hele prosjektet skal være ferdigbygd høsten 2020, påpeker han.

Nyveien

Berfjorden er i dag en svært rasutsatt veistrekning.

I desember 2016 gikk et større steinras som stengte veien i flere dager. Skolebussen passerte stedet ikke lenge før store steinblokker traff og delvis knuste veibanen. Etter hendelsen ble det fortgang i planene om ny vei.

Slik så veibanen på nordsiden av Berfjorden ut etter raset i desember 2016. Foto: Alexander Killingberg

Prosjektet i Berfjorden består av følgende: Den 920 meter lange Måviktunnelen på nordsiden og den 670 meter lange Berfjordtunnelen på sørsiden av fjorden. I tillegg blir det også bygd en del ny vei under åpen himmel.

I videoen øverst i artikkelen kan du selv prøvekjøre nyveien.

Berfjordtunnelen på sørsiden av fjorden. Foto: Statens vegvesen

Kvikkleire

Prosjektet har nå vært planlagt i detalj i snart ett års tid. Sundet forteller at det også dukket opp uforutsette elementer.

- Vi måtte legge om innslagene og utslagene på tunnelen for å unngå kvikkleiresoner. Det har resultert i at vi bygger 180 meter mer tunnel enn først antatt, forklarer han.

- Kan det likevel være kvikkleire der dere bygge veien?

- Nei, det er ingen fare for det.

- Så veibyggingen kan ikke utløse skred som det i Leksvika?

- Nei. Det er blitt så strenge sikkerhetskrav rundt dette at det skal være trygt når vi først begynner.

- Er det gjennomført geotekniske undersøkelser før byggestart?

- Massevis. Og det er jo resultatene fra undersøkelsene som har gjort at vi har endret litt på traseene nettopp for å unngå kvikkleira. Dette skal være trygt, sier Sundet.

Utgangen av Måviktunnelen inne i Berfjorden. Foto: Statens vegvesen