– Jeg lurer på hvor langt livvestene jeg plukket opp fra fjæresteinene ved Steinestø i Bergen har seilt. På vestene står det: «Olavsbussen Trondheim», forteller Bente Tjore til Fosna-Folket.

LES OGSÅ:* Rutebåtene som gikk -Fosna-Folket* Hertugbussen - den gang da -Fosna-Folket

Westermoen Hydrofoil

Mange fosninger vil minnes MS Olavsbussen godt. For Fosen Trafikklag, i dag FosenNamsos Sjø, har ikke bare hatt busser i landverts tjeneste – fire hurtigbåter hadde i sin tid bussnavn: Kongsbussen, Olavsbussen, Hertugbussen og Biskopbussen.

Fellesnevneren for de tre første var at de ble bygget ved skipsverftet Westermoen Hydrofoil A/S i Mandal.  Westermoen Hydrofoil leverte den aller første hurtigbåten til Fosen Trafikklag: MS Nisen, som etter hvert ble omdøpt til MS Fosenfoil. Den var i fosenske farvann fra 1969, men ble solgt til Italia allerede i 1971.

MS Olavsbussen.

Siste solgt i 2003

Westermoen Hydrofoil valgte senere å satse på hurtigbåter i katamaranutgave, det vil si en båt eller skip med to skrog. Dette ble til westamaranen, hvor «Kongsbussen», «Hertugbussen» og «Olavsbussen» ble tre av mange levert fra mandalsverftet. I april 2003 var westamaranepoken over for Fosen Trafikklag. Da ble MS Kongsbussen solgt til Sverige. En æra som hadde vart i 30 år var over.

To av Fosen Trafikklags westamaraner ved Brekstad kai i første halvdel av 1970-tallet. Bildet stammer fra et postkort som er signert Fosen Foto.

Tilbake i norske farvann?

MS Olavbussen ble imidlertid solgt av allerede i 1991 til Doeksen & Rottink Company i Nederland. Den ble da omdøpt til «Flycat», og satt i rute på St. Maartens - St. Barths- St. Eustatius og Anquila i Vestindia. Året etter ble båten ifølge skipshistorie.net solgt til franske interesser, Point-a-Pitre, Guadelupe.

I 2013 ble båten, også ifølge samme kilde, solgt til ukjent eier. Kanskje dette åpner for en mulighet for at gode gamle «Olavsbussen» er tilbake i norske farvann?