SMS blir nå vanlig rapporteringsmetode.

Landets største grunneier, Statskog, har i år tatt i bruk tekstmeldinger som metode for å innrapportere antall felte elg.

SE OGSÅ: Mer aktuelt stoff om jakt og fiske finner du her!

– Hittil har vi måttet gå gjennom skriftlig materiale, e-poster og telefonsvar for å finne ut hvor stor del av kvoten som er felt. Med denne nye ordningen får vi raskt beskjed når en elg er felt, sier Arne Johan Gravem i Statskog, driftsansvarlig for storvilt i Nord-Norge.

25. september startet elgjakta for alvor. Nærmere 60 000 jegere er i aktivitet i disse dager.

– Det tok ikke lang tid før de første SMS-meldingene tikket inn, sier Gravem.

Får tasteskryt

– Vi har mange jegere å holde styr på. Den nye rapporteringsordningen gjør oss ekstra godt rustet til å vite når kvoten er skutt i et område, sier Gravem.

Ny teknologi har vært en del av jaktrapporteringen en stund allerede, og har fått godt innpass. I løpet av de sju årene det har vært mulig å melde inn jaktutbytte via internett, har andelen jegere som rapporterte på denne måten økt fra ti til 61 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Ikke overraskende er yngre jegere mer teknologiske enn eldre. I aldersgruppen 20-29 år rapporterte 78 prosent elektronisk siste jaktår, mot 54 prosent i aldersgruppen 50-59.

Ordningen med tekstmeldinger startet i det små allerede ved forrige elgjakt. Gravem og Statskog er svært fornøyd med responsen fra jegerne.

– Den typiske elgjegeren er en mann på rundt 50 år, og denne gruppa er i utgangspunktet ikke de ivrigste tekstmelderne. Men testperioden i fjor og elgjakta hittil viser at overgangen til ny teknologi har gått smertefritt, sier Gravem.

Blir vanligere

Også på andre områder er tekstmeldinger på full fart inn som et viktig verktøy innen jakt og fiske. Før rypejakta oppfordret Statskog jegerne til å rapportere inn fangsten, som et ledd i rypeforvaltningen.

Og i vår lanserte den statlige grunneieren fiskekortbetaling på SMS for kortet Norgeskort. Kortet gir rett til fiske i 60 000 vann på statens grunn, med unntak av statsalmenningene i Sør-Norge.

– Det er litt tidlig å oppsummere erfaringene ennå, men mye tyder på at muligheten for å kjøpe fiskekort via SMS er blitt godt mottatt. Dette er noe vi kommer til å satse mer på, sier Torkel Skoglund i Statskog.

Den som skal fiske sender en tekstmelding med en kode til et bestemt nummer. En automatisk svarmelding gir betalingsinformasjon. Betalingen må skje innen to uker. Svar-tekstmeldingen fungerer som fiskekort.

– Den største fordelen er at det er så enkelt både for oss som administrerer og for brukeren. I sin tur tror vi kortkjøp på SMS gjør at flere betaler for seg når de fisker, siden fritidsfiske ofte er en impulshandling, sier Torkel Skoglund i Statskog.