Tre steder kreves det inn bompenger i forbindelse med Fosenvegene-prosjektet.

Økte inntekter

Passeringsinntekter fordelt på innkrevingspunktene i 2015 var følgende:

Ferjesambandet Flakk – Rørvik:

43 683 502 kroner. ÅDT (årsdøgntrafikk): 1761. (2014: 41 643 180 kroner. ÅDT: 1772).

Registrert trafikk fra 2014 til 2015 i sambandet har en nedgang på 0,7 prosent, men ga en inntektsøkning på 9,1 prosent.

Gjennomsnittsinntekt per passering var på 67,62 kroner.

Ferjesambandet Brekstad – Valset:

9 335 257 kroner. ÅDT: 446. (2014: 9 059 018 kroner. ÅDT: 449).

Trafikknedgang på 0,8 prosent. Inntektsveksten var på 3,1 prosent.

Snittpris per passering var 57,25 kroner.

Krinsvatn bomstasjon:

31 791 052 kroner. ÅDT: 1461. (2014: 30 089 067 kroner. ÅDT: 1356)

Inntekt på tilleggsavgifter ved Krinsvatn ble på 441 845 kroner.

Trafikkvekst på 7,7 prosent. Inntektsveksten var på 7,6 prosent.

Snittpris per passering var i fjor på 62,29 kroner.

Over 85 mill. i inntekter

Samlet gir dette en trafikkvekst i alle snitt på 2,5 prosent i forhold til trafikktallene for 2014, og en inntektsøkning på 7,8 prosent.

Inkludert tilleggsavgifter ved Krinsvatn ble de totale inntektene på 85 251 656 kroner i 2015.

Innkrevingskostnadene i fjor var på i overkant av fire millioner kroner.

Underdekning

«Trafikken er fortsatt noe høyere enn anslaget i Stortingsproposisjonen, mens gjennomsnittstaksten som var beregnet til kr65,- (2011 kr) er 64,24 i 2015.(flere avtaler enn beregnet.) Dette gir samlet sett for 2015 en underdekning på cirka kr 1,9 mill. i forhold til bompengeproposisjonens anslag på inntekter», heter det i Fosenvegenes årsmelding for 2015, som også tallene i denne saken er hentet fra.

I 2015 ble takstene økt, noe som er årsaken til at det til tross for trafikknedgang ved to av innkrevingsstedene var en inntektsøkning.