- Vi er i møter med DAT (Danish Air transport, red.anm.) i dag. Jeg kan ikke si noe mer om det, sier Heine Richardsen i Flyviking.

Han bekrefter at det er detaljene i flytilbudet mellom Ørland og Gardermoen som nå diskuteres.

Følte forpliktelse

Flyviking hadde sin første tur fra Ørland til Gardermoen i oktober i fjor, men allerede i romjula kom beskjeden om at flyselskapet avvikles. Samtidig ble det klart at Flyviking skulle opprette et nytt selskap som igjen skulle leie et annet flyselskap til å drifte Ørland-ruta.

- Vi føler en forpliktelse overfor Ørland. Så mener vi det er grunnlag for å drifte den ruta videre. Vi synes det er en spennende destinasjon, sa Richardsen i Flyviking den gang.

Flyviking har ikke villet oppgi passasjertall for Ørland-ruta, men har uttalt at den «nærmer seg lønnsomhet».

Nytt selskap

Nå bekrefter Richardsen at det er Viking Air Norge AS, et datterselskap av Flyviking, som leier inn Danish Air transport til å operere ruta Ørland – Gardermoen. Viking Air Norge AS er for tiden under etablering. Richardsen har tidligere fortalt at danskene setter inn et litt større fly med plass til 46 passasjerer. Danish Air transport skal etter planen foreta første flyvning fra Ørland den 14. januar.

Fosna-Folket er ikke kjent med hvor lenge danskene skal operere Ørland-Gardermoen-ruta. Flyviking har en kontrakt med Ørland kommune hvor de garanterer flytilbudet til ut juni i år, og etter det Fosna-Folket forstår, skal Danish Air transport i hvert fall operere ruta frem til juni.

Avviser

Richardsen ville heller ikke kommentere hva som skjer etter juni da Fosna-Folket snakket med ham tirsdag.

- Er planen å bygge opp deres nye selskap Viking Air Norge AS slik at selskapet kan drifte Ørland-ruta uten danskene i fremtida?

- Det foreligger ingen planer om det, svarer Richardsen.

Han lover mer informasjon om flyrutas fremtid i en pressemelding onsdag.