Korets sekretær, Jan Hyllmark, sier pengestøtten er viktig for at arrangementet i det hele tatt skal bli noe av.

– Det er mye utgifter forbundet med dette arrangementet, og uten sponsorene hadde billettprisen blitt veldig høg, sier Hyllmark.

Tradisjoner

Søndag 21. november er det klart for Ørland Sangforening og Nidarosdomens Guttekor. Ørland Sangforening ble stiftet på et møte på Uthaug en januardag i 1876, og koret er med andre ord 140 år. Stuntet med Nidarosdomens Guttekor er imidlertid av mye nyere dato. Besøket fra Stiftsstaden er det ellevte i rekka.

– Første gang vi arrangerte dette var i 2006, og da må det vel snart være lov til å kalle det en tradisjon, sier Hyllmark. Ifølge det Hyllmark har funnet på Wikipedia, er tradisjonen en sosial praksis, en forestilling, en institusjon eller et produkt som overføres over flere ledd (for eksempel fra generasjon til generasjon), i et samfunn eller i en gruppe. Innholdet i tradisjonen er ofte knyttet til kulturelle elementer som en mener er spesielt verdifulle fordi de utgjør en vesentlig del av et samfunns eller en gruppes sosiale arv. Med andre ord, førjulskonserten i Ørland kirke begynner å nærme seg veldig.

Julerepertoar

Nylig arrangerte koret korkafé i Opphaug Vel, der de fremførte gamle travere så vel som noe nylig innøvet materiale. Med dette arrangementet tilbakelagt, har de gått løs på repertoaret som skal framføres under kirkekonserten. «Kyrie Eleison» av J. A. Josephson, «Forunderligt och märkligt» av Carl Nielsen og «Sanctus» av Franz Schubert samt «Pilegrimskoret» av Richard Wagner er musikk som står på plakaten.

Det er denne blandingen av nytt og gammelt som Hyllmark trur er med på å trekke publikum til denne førjulskonserten år etter år. For mange er denne konserten helga før adventshelga starten på «den ordentlige jula».

– Vi har funnet et bra konsept. Det skal godt gjøres å ikke komme i julestemning, sier Hyllmark.

Se hvem som er sjef når mannskoret jubilerer