Hangarskipet passerte Lofotodden i morgentimene mandag, og lå mandag kveld utenfor kysten av Troms. Admiral Kuznetsov, sammen med støttefartøyet Nikolai Chiker, har i dag seilt i internasjonalt farvann omlag 30- 50 nautiske mil fra kysten på vei mot sin hjemmebase i Severomorsk på Kolakysten.

Det er Forsvaret som melder om dette.

- Kystvaktfartøyet KV Senja hadde tidligere på dage kontakt og god dialog med den russiske flåtegruppen om den videre seilasen langs norskekysten, hvor det ble utvekslet relevant informasjon om aktiviteten og seilingsplaner, sier oberstløytnant John Espen Lien ved Landsdelskommando Nord- Norge.

– Et norsk orionfly fra Andøya har også observert de to fartøyene i løpet av dagen. Vi følger fartøyene rutinemessig med de ressursene vi mener er hensiktsmessige.

Ifølge Wikipedia ble «Admiral Kuznetsov» opprinnelig bygget for Sovjetmarinen. Nå er det flaggskipet i den russiske marinen.

Selv om skipet har betegnelsen hangarskip i Vesten, så innebærer det russiske klassenavnet andre roller for skipet enn enten Royal Navy eller US Navy sine hangarksip. Begrepet brukt er tyazholij avianesushchij kreyser (TAKR eller TAVKR) - tung flybærende krysser - beregnet på å forsvare og støtte strategiske missilubåter, overflateskip og missilbærende marinefly i den russiske flåten. Russland hevder dette ikke bryter med Montreux-konvensjonen som omhandler passering av det strategiske Bosporos-stredet mellom Middelhavet og Svartehavet. Det er dog ikke kun et politisk grep, da Sovjetmarinen brukte hangarskipene sine på annen måte enn vestlige konsepter tilsier.

«Admiral Flota Sovetskogo Sojuza Kuznetsov» ble bygget ved verftet Nikolajev sør i Nikolajev. Skipet ble sjøsatt i 1985 og ble operativt i 1995. En offisiell seremoni for å markere byggestarten ble foretatt 1. september 1982, men kjølen ble først lagt i 1983. Fartøyet ble først kalt «Riga», fra oktober 1982 «Leonid Bresjnev» og fra august 1987 «Tblisi». Til slutt fikk det navnet «Admiral Flota Sovetskogo Sojuza Kuznetsov». Skipet var 71% ferdigstilt sommeren 1989. I november 1989 seilte hun ut på sjøprøver. I desember 1991 seilte hun fra Svartehavet for å slutte seg til Nordflåten. Først i 1993 ble hun satt opp med fly.

Hangarskipet Admiral Kuznetsov. Foto: 333 Skvadronen