- Våre folk tar seg av kunder allerede fra i dag, 14. juni av på kundesenteret vårt fra Arlanda. Sånn vi tenker er at siden vi har en portefølje med ruter og kontrakter i Sverige, så er det dumt å legge det helt dødt og begynne på nytt. Derfor plukker vi med oss det beste fra hvert av de to flyselskapene inn i Leap. Så driver vi Air Leap AB i Sverige og Air Leap AS i Norge som søsterselskap, sier Heine Richardsen, daglig leder i Leap Norge til Fosna-Folket.

30. mai ble det klart at flyselskapet som driver flyruta mellom Ørland og Oslo kjøper opp det svenske flyselskapet Next Jet.

Da sa selskapsledelsen at det ville ta litt tid å få oversikt over hvordan de best organiserer det nye selskapet.

Nå er mye kommet på plass.

Nytt bookingsystem

Flyselskapet Next Jet i Sverige gikk konkurs tidligere i år. De hadde operert med sine 16 fly på ruter mellom totalt 17 destinasjoner i landet.

Richardsen forteller at Leap vil benytte seg av en god del av de tidligere ansatte, blant annet de i kundesenter og i forbindelse med booking.

- Vi lanserer vår nettside airLeap.no i dag. Der kan våre kunder bestille billetter og snakke direkte med oss. Kundesenteret vårt begynner også å ta henvendelser fra passasjerer som reiser mellom Ørland og Oslo fra i dag av, sier han.

Fem fly

I dag er det Danish Air Transport (DAT) som har operert flyruta fra og til Fosen. De har både driftet fly og crew. Next Jet har tidligere disponert 16 fly. Richardsen forteller at man planlegger å benytte fem fly fremover.

- Det er behov for en god del personell for å betjene fem fly. Både med piloter og kabinpersonell, tekniske tjenester og administrativ støtte, sier Richardsen.

- Endringene på ruta mellom Ørland og Oslo kommer ikke med en gang. Ruta vil operere med samme fly og crew fra DAT de neste tre-fire månedene før vi setter inn egne krefter. Omstillingen tar naturlig nok litt tid, forklarer han.

F.v: Heine Richardsen og Andreas Røe i Leap fra en pressekonferanse om flyruta tidligere i år. Foto: Jakob Ellingsen

Pendlerfly?

Logistikken med en ny organisasjon og nye systemer kan gjøre det mulig å ha flere flyavganger fra og til Fosen.

- Vi ser heller på å øke frekvensen og rutetilbudet fra Ørland enn det motsatte. Vi ser behovet for flere avganger på dager det er mye pendling. Det er behov for å øke frekvensen i takt med bruken, sier Richardsen.

Samhandling

I en overgangsperiode etter lansering av det nye bookingsystemet vil kunder måtte forholde seg til to bookingsystem. DATs nettside brukes for avganger før 5. juli, mens den nye bookingsiden, airleap.no, brukes på flyturer i etterkant.

- Vi er i en overgangsperiode. Vi legger ut infomasjon fortløpende på vår hjemmeside. Vi er i full gang med å se på mulighetsrommet med våre to søsterselskap. Det er mye som skal på plass. Vi ser på hvor mye av driftsorganisasjonen vi skal etablere i Norge, og hvor vi skal samarbeide, sier Richardsen.

- Nå har vi etter hvert fått et godt bilde av bildet akkurat nå. Så kommer fremtiden og mulighetene som ligger der, sier Heine Richardsen.