20. oktober i år hadde Fosna-Folket temasider Bil & Trafikk. På en dobbeltside i avisa, hadde vi i den forbindelse en sak om gamle lastebiler i Fosen.

– Ble full klaff

Ett av bildene viste Guttorm Moholt i Sørfjorden ved en lastebil i 1948. Elever fra Råk skole i Råkvåg var på lasteplanet, da bildet var tatt i forbindelse med en utflukt. Bilen var en Fargo FL4-60 1946-modell med registreringsnummer U-3553, som Guttorm Moholt hadde kjøpt ny to år tidligere. Guttorm Moholt hadde etablert transportfirma i 1927 – et firma som i år feirer 90 år: Moholt Transport & Maskin AS.

LES OGSÅ:* Da lastebilene var bittesmå -Fosna-Folket* Min aller første bil -Fosna-Folket* T-Forden har 100-årsdag -Fosna-Folket* Bestemor Duck hadde dette før deg -Fosna-Folket

Vidar Moholt, som driver firmaet i dag sammen med brødrene Steinar og Karl Gunnar, så artikkelen og la merke til at registreringsnummeret på bilen til bestefaren var så tydelig.

– Jeg skjønte at sannsynligheten for at denne lastebilen fortsatt skulle eksistere var minimal. Men jeg startet nå å undersøke saken. Og så ble det full klaff, smiler Vidar Moholt.

Kom fra tur på setra

Lastebilen var det pensjonert maskinentreprenør og sauebonde Ola Kvinnegard (70) i Ål i Hallingdal hadde stående på tunet.

– Da jeg ringe ham, hadde han akkurat vært oppe på setra med lastebilen, beretter Vidar Moholt.

Elever ved Råk skole i Råkvåg ute på tur i 1948, og da måtte de ta til takke med lasteplanet på denne lastebilen. Fremst står sjåfør Guttorm Moholt.

Startet med T-Ford

Kornelius Aune, far til Guttorm Moholt, omkom under tømmerfløting mens Guttorm var bare liten. Guttorm og broren måtte tidlig stå på egne bein. Mens den ene satset på gårdsdrift, startet Guttorm persontransport.

– Han hadde først to T-Forder, før han utvidet med en liten lastebil. Deretter kjøpte han Fargoen, forteller Vidar Moholt.

Den beholdt Guttorm Moholt fram til 1952. Da ble den solgte til Selbu. I 1989 ble den videre solgt til Oslo, før Ola Kvinnegard i 1995 kjøpte den.

Faksimile av sak om lastebilen i at.no.

Måtte få «komme heim» igjen

Ola Kvinnegard hadde to sønner som var interessert i lastebilen. Derfor måtte han ha noe betenkningstid, før han til slutt bestemte seg. Kvinnegard kom fram til at lastebilen måtte få komme heim igjen til Sørfjorden.

– Vi dro nedover til Ål og kjørte den heim. Bilen er i flott stand, kun treplatten er skiftet ut. Det er original hytte på bilen, original motor og den samme girkassa den hadde som ny fra fabrikken. At det er så lite rust i den, tror jeg skyldes at den har befunnet seg i tørre områder som Selbu og Ål i mange år, sier en godt fornøyd Vidar Moholt.

Vidar Moholt, som her står fremst, er glad for å fått bestefars gamle lastebil heim igjen. Foto: Privat

Hedersgjest på jubileet

For et par uker siden ble 90-årsjubileet til Moholt Transport & Maskin AS markert med et 40-talls gjester. Da hadde man akkurat fått U-3553 tilbake. Den ble et naturlig midtpunkt under markeringen.

– Kanskje bilen blir å få se under Motorama i Fosenhallen i Bjugn til neste år?

– Ja, kanskje det, smiler Vidar Moholt.

Sønnen Ole Gunnar, som representerer fjerde generasjon, er nå lærling i bedriften som i dag sysselsetter seks.

Startet i 1913

De første Fargo-lastebilene ble produsert i årene 1913 til 1922. Det skjedde i Pilsen i Chicago i regi av Fargo Motor Car Company, ifølge Wikipedia. I 1928 kjøpte Chrysler virksomheten og opprettet sin egen linje med Fargo-lastebiler. Kort etter etableringen kjøpte Chrysler også Dodge Brothers Company, og tilførte Dodge- og Graham Brothers-lastebiler til sin produktlinje. Fra da av ble Fargo-lastebilene nesten identiske med Dodge-modellene, og ble forhandlet av Chrysler-Plymouth-forhandlere.

USAs salg av Fargo lastebiler ble avviklet på 1930-tallet, men i Canada ble navnet Fargo brukt fram til 1972 av markedsføringshensyn for å skille lastebilene som ble forhandlet av Chrysler-Plymouth.

Faksimile Fosna-Folket 20. oktober 2017.

Storbritannia

Fargo-merket levde lengre i en rekke land under Chrysler Corporations. Dodge lastebiler laget i Detroit ble også tilbudt under navnene Fargo eller De Soto i Latin-Amerika. I Europa og Asia ble de hovedsakelig bygget i Chrysler's Kew sitt anlegg i Storbritannia og solgt under enten navnet Fargo eller De Soto. I Australia ble både amerikanske og britiske Dodge-modeller, sammen med lokalt monterte enheter, markedsført av Chrysler Australia med betegnelsene Dodge, Fargo eller De Soto.

Foto: Privat
Foto: Privat