Utstillingen i Galleri Hans vil består av etsninger i dyptrykk og skulpturer laget av hurtigtørkende leire, blant annet ” Flykninger langs gulvlisten ” og ” På Grensen ”.

- Modell for mennesket

- Jeg har alltid vært fascinert av insekter og småkryp, og brukt de mye som modell for mennesket i kunstnerisk arbeid. Spesielt likheten i mauren og mennesket sosiale levesett har vært, og er fortsatt en kilde til nye kunstverk. Et av de er ” Flykninger langs gulvlisten ”, forteller kunstner Ellen K. Solberg.

Ideen bak er hentet fra et nyhetsbilde hvor flyktninger og migranter går på motorveien fra Danmark til Sverige i et håp om å søke asyl der.

Solberg er vinner av årets kulturstipend fra Ørland Sparebank. Hun er bosatt på Rygge, og har utdanning fra Vestlandets Kunstakademi, Akademia Del Belles Artes og Mølla Kunstskole. Hun har også deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland, samt utformet skulptur fra barnetegning til Prinsesse Ingrid Aleksandras skulpturpark. Lørdag åpner hun sin utstilling i Galleri Hans ved Ørland kultursenter,  og skal i tillegg holde workshop med åttende klasse ved Ørland ungdomsskole under sitt opphold på Fosen.

Hun forteller at hun er opptatt av mennesker, og med sine flyktningfigurer ønsker hun å gjøre publikum oppmerksom på deres situasjon.

- De er i utgangspunktet hentet fra aviser, der flyktninger står på grensen mot Jordan, fra Syria. Jeg lagde én og én fra bildene jeg så, forteller Solberg.

Ellen K. Solberg er i gang med å rigge opp sin utstilling. Foto: Siri Wold

- Man blir hjelpesløs og apatisk

- Man blir hjelpesløs og apatisk, vet ikke helt hvordan man skal ta det. Dette er en slags måte å bearbeide det på, vise de frem, sier Solberg.

Til utstillingen på Galleri Hans anslår hun at hun har med seg rundt 102 figurer. Hun viser frem noen av bildene hun har brukt som utgangspunkt for å lage dem. Fortvilte mennesker som ser opp på fotografene fra en båt i Middelhavet, lange rekker av desperate menn, kvinner og barn som vandrer langs motorveiene.

- Jeg har gjort et forsøk på å trekke ut de menneskene jeg ser på bildene. Det er det jeg kan gjøre som billedkunstner. Egentlig et håpløst forsøk på å hjelpe, å få de videre ut av veien, som dukker.

- Hver morgen får jeg Aftenposten i postkassen. Jeg leser den ved kjøkkenbordet til frokosten. En dag var det bilde av mennesker som gikk på motorveien. Det var vondt å se menneskene på bildet. Kontrast til der jeg satt å beskuet de, fra et varmt kjøkken med bordet fylt av mat i verdens lykkeligste land, kan knapt bli større. Jeg var fylt av vemmelse og ubehag. Fra en posisjon som passiv tilskuer til andre tragedier, bestemte jeg meg for å vise de frem. Ta de ut av bildet. Jeg startet å lage de jeg så klarest, sier Solberg.