Det ble i juni i år klart at rederiet Fjord1 skal drifte sambandet Brekstad - Valset fra 2019 og ut 2028.

Halv milliard

Sysla.no skriver tirsdag at verftet Hayvard skal bygge totalt tre nye elferjer for Fjord1. To av dem skal altså inn i sambandet Brekstad - Valset fra 1. januar 2019. Kontraktsverdien er på i underkant av en halv milliard kroner.

Verftsdirektør Anders Straumsheim svarer nei når Fosna-Folket spør om Rissa-verftet var med i konkurransen om å bygge de nye elferjene. Fjord1 bekrefter at både nasjonale og internasjonale verft kjempet om kontrakten.

Testtur i 2018

Slik blir de nye ferjene som skal gå i sambandet Brekstad - Valset fra 2019. Ferjene har passasjersalong med 360 graders utsikt over bildekket. Foto: Multi Maritime

Arbeidet med de nye ferjene starter umiddelbart. Skrogene bygges av et annet verft i utlandet, men Fjord1 vil foreløpig ikke si hvor. Ferjene skal utrustes på Havyard-verftet i Leirvik.

- Vi ønsker å få de to ferjene som skal til Fosen, overlevert i oktober-november 2018. Vi vil teste dem i rute i sambandet Brekstad - Valset før vi overtar 1. januar 2019, forteller regionleder Odd Reidar Ormåsen i Fjord1.

Det betyr at de splitter nye Fosen-ferjene blir å se på fjorden allerede før jul i 2018.

Ambisjon om helelektrisk

Fjord1s ambisjon er at de nye ferjene skal gå mer eller mindre helelektrisk.

- I store deler av året vil de bare bruke elektrisitet som energikilde. Når værforholdene eller annet krever mer energi, har vi muligheten til å få ekstra kraft fra dieselgenerator. Generatoren kan gå på diesel eller biodiesel. Hvor mye annen kraft enn elektrisitet vi må supplere med, vet vi ikke før vi har testet ferjene i sambandet, forklarer Ormåsen.

De nye ferjene lades mens de ligger til kai mellom avgangene.

- Det er et automatisk system. En mulig løsning er en slags arm som går inn i skroget på ferjen. Armen fungerer som ladekontakt. Dette blir en form for sjokk- eller hurtiglading, forklarer Ormåsen.

Les mer: Møre-verft bygger de nye Flakk - Rørvik-ferjene

Brekstad – Valset fra 2019

  • Driftes av Fjord1 fra 2019 til utgangen av 2028.

  • To nye elektrisk drevne ferjer med en kapasitet på 50 pbe bygges.

  • Hver ferje er sertifisert for 195 passasjerer.

  • Ferjene skal ha plass til seks vogntog.

  • På de nye ferjene er det god beskyttelse mot sjøsprøyt på bildekk gjennom høye, tette skansekledninger og spesialdesignet sprutvisir.

  • Passasjersalongen er plassert over bildekk. Den har 360 graders utsikt. I salongen er det 178 sitteplasser hvor 20 seter er tilrettelagt for funksjonshemmede. I tillegg er det 4 dedikerte plasser for rullestolbrukere. Passasjersalongen vil også ha lekerom for de minste reisende.

  • Fergene vil ha kafeteria hvor det serveres mat og drikke. Utenfor betjent tidsrom vil det være selvbetjeningsløsning hvor reisende kan få kjøpt varm og kald drikke. Det vil være 220 V strømuttak ved bordene i salongen og gratis trådløst internett.

  • Om de reisende ønsker frisk luft er det 2 soldekk som er tilgjengelig for alle passasjerer.

  • I normal drift skal sambandet drives helelektrisk, men dieselgeneratorer om bord vil supplere med elektrisitet når det er nødvendig.

  • Det legges opp til at 80 prosent av energien ferjene bruker skal komme fra elektrisitet. Ferjene lades etter samme modell som en elbil når de ligger til kai mellom anløpene.